HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Forebygge livsstilssykdommer

Livsstilssykdommer kan beskrives som sykdom forårsaket av de helseskadelige valgene vi tar i vårt daglige liv. Lær mer om hvordan du kan forebygge livsstilssykdommer.

Det er anslått at rundt 14,2 millioner mennesker i alderen 30-70 år dør hvert år på grunn av livsstilssykdommer over hele verden. Kardiovaskulære sykdommer, diabetes, søvnforstyrrelser, stressfedme og noen former for kreft kan listes opp under livsstilssykdommer.

Disse tipsene hjelper deg med å redusere risikoen:

Tips 1

Et sunt kosthold er helt avgjørende for helse og velvære. Du må erkjenne at god helse handler om å ta ansvar og gjøre det som er riktig for deg og kroppen din.

  • Spis mer av grønne grønnsaker, fersk frukt, kalsium- og fiberrik mat
  • Bytt til fullkorns- / multikornmel.
  • Redusere porsjonsstørrelsen og spis med jevne mellomrom (annenhver time)
  • Fjern eller i det minste prøv å begrense forbruket av fet mat
  • Bytt ut søppelmat med sunne snacks
  • Drikk mye vann

Tips 2

Det er viktig å finne en perfekt balanse mellom mat og fysisk aktivitet. For å holde immunforsvaret aktivt og fungere skikkelig, bør en voksen delta i en eller annen form for fysisk aktivitet i minst 30 minutter – 5 dager i uken. Turgåing regnes som den beste og sikreste treningsformen for mennesker i alle aldre. Det hjelper deg ikke bare å forbrenne kalorier, men forbedrer også styrke og utholdenhet. Foruten dette er det mange flere måter du kan innlemme trening på i din daglige rutine:

  • Ta trappene i stedet for heisen
  • Gå fra bussholdeplassen til hjemmet / kontoret
  • Ta hunden din ut en tur hver dag
  • Gjør husarbeid i minst 30 minutter daglig
  • Hvis du har barn hjemme, kan du leke med dem og forbrenne noen kalorier
  • Ta alltid en kort spasertur etter måltidene

Tips 3

Enhver avhengighet, enten det er alkohol, nikotin eller annen form for narkotika, kan ødelegge helsen din på verst tenkelig måten.

1/3 av dødsfall forårsaket av hjertesykdommer kan unngås bare ved å holde seg borte fra sigaretter og alkohol. Både alkohol og nikotin er kjent for å forårsake alvorlig skade på blodkarene som dobler risikoen for aterosklerose og blodpropp. Ved å kutte ut disse helseskadelige vanene, vil du ikke bare kunne holde livsstilsykdommer i sjakk, men også utvikle høyere energinivå, yngre hud og forbedret lungekapasitet.

Tips 4

Sørg for at du holder øye med kroppsvekten. Ekstra vekt, spesielt rundt magen, har vært knyttet til kardiovaskulære dødsfall. Folk som er overvektige er også i fare for mange mer alvorlige helsemessige forhold som søvnapné, diabetes og kreft. Administrere vekten din ved å spise fettfattig mat med lite kalorier, og innlemme en eller annen form for trening i din daglige rutine.

Tips 5

Alt i overkant kan være helseskadelig. Høyt inntak av sukker, salt og olje kan føre til alvorlige konsekvenser i form av diabetes, blodtrykk og hjerteproblemer (på grunn av høyt kolesterol). Kutt ned bruken av disse 3 ingrediensene i maten.

Tips 6

Ta godt vare på kroppen din – det er det viktigste du har. Periodiske helsekontroller kan tilby en grundig analyse av din nåværende helsestatus. Videre hjelper det også med tidlig diagnose og riktig behandling av alle slags sykdommer. Planlegg en avtale for en omfattende helsesjekk en gang hver sjette måned.

Relaterte artikler:

Sammenhengen mellom fysisk aktivitet livsstil og helse

Hvordan endre livsstil

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!