Forebygge hjerte og karsykdommer

0
32
Forebygge hjerte og karsykdommer
Foto: Belinda Fewings - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Harde fakta fremhever fem skadelige vaner som årsaker til hjerte- og karsykdommer. Disse fem er røyking, inaktivitet, overvekt, dårlig kosthold og for mye alkohol.

Hver for seg eller sammen setter de disse uvanene scenen for arterieskadelig aterosklerose og ansporer den videre. De gjør dette ved å forstyrre stoffskiftet og endre hvordan celler og vev fungerer. De forstyrrer også helsemarkørene vi bekymrer oss for så mye; Blodtrykk, kolesterol og blodsukker. Alt for ofte er sluttresultatet av disse fem uvanene et hjerteinfarkt, hjerneslag, perifer arteriesykdom, ventilproblem, aortaaneurisme eller hjertesvikt. Og skaden de forårsaker er ikke begrenset til kardiovaskulærsystemet, men strekker seg til nyrer, bein og hjerne.

Hva kan det å ta bedre valg gjøre for helse og lang levetid? Tenk på dette funnet fra sykepleiernes helsestudie; Ikke-røykende kvinner med sunn vekt som trente regelmessig, konsumerte et sunt kosthold og begrenset inntak av alkohol, var 83% mindre sannsynlig at de hadde hatt hjerteinfarkt eller hadde dødd av hjertesykdom over en 14-års periode, sammenlignet med alle de andre kvinnene i studien. Resultatene var nesten identiske i en lignende studie på menn. I disse to studiene kunne mer enn to tredjedeler av alle kardiovaskulære hendelser relateres til røyking, overvekt, dårlig kosthold og å drikke for mye alkohol.

Fem strategier for endring

Stol på disse fem strategiene for å beskytte hjertet ditt, arteriene og resten av kroppen. De vil få deg til å se bedre ut og føle deg bedre. Og det er aldri for sent å starte.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

  • Styr unna tobakk. Røyk fra sigaretter og sigarer er like ille for hjertet og arteriene som for lungene. Hvis du røyker, er det å slutte å være den største helsegaven du kan gi deg selv. Røyk er også giftig, så unngå det når det er mulig.
  • Vær aktiv. Trening og fysisk aktivitet er noe av det viktigste for å forebygge hjertesykdom og andre kroniske tilstander. Enhver aktivitet er bedre enn ingen; minst 30 minutter om dagen er best.
  • Ha som mål en sunn vekt. Å bære ekstra kilo, spesielt rundt magen, belaster hjertet og øker risikoen for diabetes. Hvis du er overvektig, kan det utgjøre stor forskjell i blodtrykk og blodsukker å miste bare 5% til 10% av vekten.
  • Ha et sunt kosthold. Tilsett frukt og grønnsaker, fullkorn, umettet fett, godt protein (fra bønner, nøtter, fisk og fjærfe) og urter og krydder. Kutt ut bearbeidet mat, salt, raskt fordøyede karbohydrater (fra hvitt brød, hvit ris, poteter og lignende), rødt kjøtt og brus eller andre sukkerholdige drikker.
  • Drikk alkohol med moderasjon (eller kutt ut helt). Hvis du drikker alkohol, begrense inntaket ditt.

Relaterte artikler:

Hjerteflimmer farlig

Trening og helse

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 30% RABATT!