Forebygge beinhinnebetennelse

0
48
Forebygge beinhinnebetennelse
Foto: Bradley Dunn - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Uttrykket «beinhinnebetennelse» beskriver smerte følt langs fronten av beinet og leggen. Lær mer om behandling og forebygging av beinhinnebetennelse.

Forstå hva beinhinnebetennelse er

Uttrykket «beinhinnebetennelse» beskriver smerte følt langs fronten av beinet og leggen. Du vil merke smertene i det fremre området av beinet mellom kneet og ankelen. Beinhinnebetennelse er en vanlig overbelastningsskade. De kan oppstå fra å løpe eller gjøre andre aktiviteter med stor belastning i lengre perioder eller uten tilstrekkelig restitusjon. De er vanlige for:

  • løpere
  • dansere
  • idrettsutøvere som driver med idretter som tennis

Med hvile og behandling, som is og tøyning, kan beinhinnebetennelse gå over av seg selv. Fortsatt fysisk aktivitet eller ignorering av symptomer på beinhinnebetennelse kan føre til en mer alvorlig skade.

Hvile, is, kompresjon, høydemetode RICE-metoden

RICE er en vanlig tilnærming til behandling av skader hjemme, og det kan bidra til å helbrede leggen. Det står for:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

  • Hvile. Hvile fra alle aktiviteter som forårsaker smerte, hevelse eller ubehag. Aktiv hvile er vanligvis greit ved beinhinnebetennelse, men du bør oppsøke lege hvis du tror du har en mer alvorlig skade. Prøv aktiviteter med lav belastning som å svømme til smerten din avtar.
  • Ise. Legg ispakker på leggen i 15 til 20 minutter av gangen. Pakk dem inn i et håndkle og ikke legg is direkte på huden din. Ise fire til åtte ganger om dagen i flere dager til smerter av betennelsen avtar.
  • Kompresjon. Prøv å bruke en kompresjonshylse for å redusere betennelse rundt leggen.
  • Heve. Når du iser betennelsen, kan du prøve å heve beina på en pute eller stol for ytterligere å redusere betennelse.
  • Mens du hviler på leggen, kan du fremdeles være i stand til å trene litt.

Hvis du er en løper, kan du trygt fortsette å løpe, men du vil redusere mengde og frekvens. Du bør også redusere løpeintensiteten med omtrent 50 prosent, og unngå bakker, ujevne overflater og harde overflater, som sement. Hvis du har tilgang til en, kan det være et trygt alternativ å løpe på tredemølle.

Øvelser med lav innvirkning som svømming, bassengløping eller sykling til smerten din avtar, kan også hjelpe.

Hvordan forebygge beinhinnebetennelse

Du kan være i stand til å forebygge eller redusere risikoen for beinhinnebetennelse ved å ta følgende grep:

  • Bruk riktige sko når du trener. Bruk av riktige sko tilpasset sporten din kan bidra til å forebygge beinhinnebetennelse. Sko som gir god støtte for å spille tennis, gir ikke riktig støtte for løping.
  • Bytt ut skoene dine ofte. Hvis du er en løper, bør du skaffe deg nye sko hver 50-100 mil.
  • Bygg gradvis opp treningsnivået ditt. Øk mengde eller fysisk aktivitet gradvis hver uke.
  • Trene alternativt. Å variere treningen kan forebygge beinhinnebetennelse. Prøv å bryte opp din normale treningsrutine med svømming, sykling eller yoga noen ganger i uken.
  • Prøv støtdempende innleggssåler. Disse kan redusere belastningen på leggen under trening.

Relaterte artikler:

Trening med beinhinnebetennelse

Smerter i leggen foran

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!