Fordeler og ulemper med trening på tredemølle

0
4
Fordeler og ulemper med trening på tredemølle
Runsociety.com

Fordeler og ulemper med trening på tredemølle

Fordeler og ulemper med trening på tredemølle. Lær mer om fordeler og ulemper med å trene på tredemølle og hvordan du bør trene for best mulig treningseffekt.

Fordeler og ulemper med å trene på tredemølle

Det er fordeler og ulemper med alt, sies det, og trening på tredemølle er intet unntak. Likevel, fordelene med å trene på tredemølle er kanskje flere, men det avhenger nok av hvilke preferanser den enkelte har til det å trene inne på tredemølle eller løpe ute.

Fordeler med å trene på tredemølle

Når du trener på tredemølle har du like treningsforhold, året rundt. Terskelen for å komme i gang med løping, også om vinteren, kan nok være lavere for mange. Du kan trene i shorts og singlet, året rundt.

Det er forhåndsprogrammerte treningsprogram på de aller fleste tredemøllene. Alt det du trenger å gjøre er å starte mølla og holde beina gående. Dette kan være noe mange synes er en fordel med å trene på tredemølle.

Du kan trene i den farten du ønsker, og farten er konstant. Dette er en av de viktigste fordelene med tredemøller, at du kan løpe i konstant fart, noe som er effektiv trening for å holde jevn fart når du løper ute. Å trene intervaller på tredemølle kan være meget effektiv trening både for nybegynnere og mer erfarne løpere.

Å trene på tredemølle er et skånsomt underlag å løpe på. Har du prøvd å løpe på mølle, vil du merke at du får en demping for hvert løpesteg du har. Det er ganske så behagelig å løpe på tredemølle.

Du sparer tid dersom du har en tredemølle stående i kjelleren. Å trene på mølle kan være veldig effektivt og tidsbesparende i en hektisk hverdag, og er også effektivt med tanke på å trene med høyere intensitet.

Ulemper med å trene på tredemølle

Å løpe på tredemølle gir deg ingen luftmotstand, og leggmuskulaturen din får mindre å jobbe med, i og med at du bare løfter beina for hvert steg du tar. Ellen Marie Bardal, postdoktor ved NTNU, hevder i en artikkel hos DN at det er en myte at leggmuskulaturen blir svakere når du utelukkende trener på tredemølle. Av egen erfaring hevder redaksjonen i Spurt noe annet. Hvis du løper en lenger periode på tredemølle uten å kombinere løping på tredemølle med løping ute, vil du få et lite sjokk når du trener ute. Du tror du er i ditt livs form, men merker fort at leggmuskulaturen er svekket.

Det kan være kjedelig og monotont å trene på tredemølle. Ikke alle liker å se på tv-serier når de trener på tredemølle, og det å sett ut i et treningslokale eller en vegg time etter time er ikke det mest motiverende.

Du går glipp av frisk luft og naturopplevelser. Selv løping ute når det er beinkaldt kan være mer forfriskende og motiverende enn å løpe inne på tredemølle.

Å løpe langt på tredemølle krever en tålmodighet som de færreste har. Har du løpt en time har de aller fleste fått mer enn nok, og det kan virke som tidsmåleren på tredemølla har stoppet opp.

Fordeler og ulemper med trening på tredemølle

Av denne artikkelen fremgår det nok at fordelene er flere enn ulempene når det kommer til å trene på tredemølle. Likevel bør du ha som mål å kombinere trening løping ute med trening inne på tredemølle. Om vinteren bør det likevel være lov å trene litt mer på mølla.

Relaterte artikler:

Trene løping på tredemølle

Motbakketrening for løpere

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here