HØSTTURER!

SPAR OPPTIL 40% FØR DET ER FOR SENT


Fordeler med sykling

Å sykle regelmessig er en av de beste måtene å redusere risikoen for helseproblemer forbundet med stillesittende livsstil.

For å være i form og sunn må du være fysisk aktiv. Regelmessig fysisk aktivitet kan bidra til å beskytte deg mot alvorlige sykdommer som fedme, hjertesykdom, kreft, psykisk sykdom, diabetes og leddgikt. Å sykle regelmessig er en av de beste måtene å redusere risikoen for helseproblemer forbundet med stillesittende livsstil.

Sykling er en sunn, lite belastende aktivitet som kan nytes av mennesker i alle aldre, fra små barn til eldre voksne. Det er også morsomt og bra for miljøet.

Å sykle til jobben eller butikken er en av de mest tidseffektive måtene å kombinere regelmessig trening med hverdagslige gjøremål. Anslagsvis en milliard mennesker sykler hver dag – for transport, rekreasjon og sport.

Sykle for helse og utholdenhet

Det tar bare to til fire timer i uken å oppnå en generell forbedring av helsen din. Sykling er:

  • Lav belastning – det forårsaker mindre belastning og skader enn de fleste andre treningsformer.
  • God muskeltrening – sykling bruker alle de store muskelgruppene mens du tråkker.
  • Enkelt – i motsetning til andre idretter, krever sykling ikke høye nivåer av fysisk dyktighet. De fleste vet hvordan du skal sykle, og når du først har lært det, glemmer du det ikke.
  • Bra for styrke og utholdenhet – sykling øker utholdenhet, styrke og aerob kondisjon.
  • Så intens som du vil – sykling kan gjøres med veldig lav intensitet til å begynne med, hvis du kommer deg etter skade eller sykdom, men kan bygges opp til en krevende fysisk trening.
  • En morsom måte å komme i form på – Opplevelsene du får ved å sykle i bakker og være utendørs, betyr at du er mer sannsynlig å fortsette å sykle regelmessig, sammenlignet med andre fysiske aktiviteter som holder deg innendørs eller krever spesielle tider eller steder.
  • Tidseffektivt – som en transportmåte, erstatter sykling stillesittende tid brukt på å kjøre bil eller bruke trikk, tog eller buss med sunn trening.
  • Helsemessige fordeler av vanlig sykling
  • Sykling er hovedsakelig en aerob aktivitet, noe som betyr at hjertet, blodårene og lungene dine trener. Du vil puste dypere, svette og oppleve økt kroppstemperatur, noe som vil forbedre ditt generelle treningsnivå.

Helsefordelene ved vanlig sykling inkluderer:

  • økt kardiovaskulær kondisjon
  • økt muskelstyrke og fleksibilitet
  • forbedret leddmobilitet
  • redusert stressnivå
  • forbedret holdning og koordinering
  • styrket bein
  • redusert kroppsfettnivå
  • forebygging eller behandling av sykdom
  • redusert angst og depresjon.
  • Sykling og spesifikke helseproblemer
  • Sykling kan forbedre både fysisk og mental helse, og kan redusere sjansene for å oppleve mange helseproblemer.

Fedme og vektkontroll

Sykling er en god måte å kontrollere eller redusere vekten på, da det øker stoffskiftet, bygger muskler og forbrenner kroppsfett. Hvis du prøver å gå ned i vekt, må sykling kombineres med et sunt kosthold. Sykling er en behagelig treningsform, og du kan variere med hvor lenge og intens treningen skal være. Formen kan bygges opp sakte og variert for å passe deg.

Forskning tyder på at du bør forbrenne minst 8400 kilojoules (ca. 2000 kalorier) i uken gjennom trening. Regelmessig sykling forbrenner omtrent 1200 kilojoules (ca. 300 kalorier) i timen. Sykler du to ganger om dagen, vil du forbrenne kalorier. Britisk forskning viser at en halvtimes sykkeltur hver dag vil forbrenne nesten fem kilo fett i løpet av et år.

Hjerte- og karsykdommer og sykling

Kardiovaskulære sykdommer inkluderer hjerneslag, høyt blodtrykk og hjerteinfarkt. Regelmessig sykling stimulerer og forbedrer hjerte, lunger og sirkulasjon, og reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Sykling styrker hjertemuskulaturen, senker hvilepulsen og reduserer nivået av fett i blodet. Forskning viser også at personer som sykler til jobb har to til tre ganger mindre eksponering for forurensning enn bilpendlere, så lungefunksjonen forbedres. En dansk studie utført over 14 år med 30 000 mennesker i alderen 20 til 93 år viste at vanlig sykling beskyttet mennesker mot hjertesykdom.

Kreft og sykling

Mange forskere har studert forholdet mellom trening og kreft, spesielt tykktarm og brystkreft. Forskning har vist at hvis du sykler, reduseres sjansen for tarmkreft. Noen bevis tyder på at vanlig sykling reduserer risikoen for brystkreft.

Diabetes og sykling

Frekvensen av type 2-diabetes øker og er et alvorlig folkehelseproblem. Mangel på fysisk aktivitet antas å være en hovedårsak til at mennesker utvikler denne tilstanden. Storskala forskning i Finland fant at personer som syklet i mer enn 30 minutter per dag hadde 40 prosent lavere risiko for å utvikle diabetes.

Beinskader, leddgikt og sykling

Sykling forbedrer styrke, balanse og koordinering. Det kan også bidra til å forhindre fall og brudd. Å sykle er en ideell treningsform hvis du har slitasjegikt, fordi det er lite trening som gir lite belastning på leddene.

Psykisk sykdom og sykling

Psykiske helsemessige forhold som depresjon, stress og angst kan reduseres ved vanlig sykling. Dette er på grunn av effekten av selve øvelsen og på grunn av gleden som sykling kan medføre.

Relaterte artikler:

Vondt i kneet etter sykling

Sykling vs løping

Om forfatteren

Av Spurt

HØSTTURER!

SPAR OPPTIL 40%

Ultra Omega 3 er den ferskeste og reneste norske lakse-omega 3 som finnes på markedet