Fordeler med regelmessig trening

0
61
Fordeler med regelmessig trening

Du har alt å vinne på å trene regelmessig, og du må ikke nødvendigvis trene hver dag. Lær hvordan regelmessig trening kan gi deg en rekke fordeler.

Regelmessig trening vil gi deg en rekke fordeler

Har du erfaringer med jo-jo trening? Jo-jo trening vil si at du trener bra i perioder, for så å ha kortere eller lenger perioder der du ikke trener i det hele tatt. Å trene på denne måten gjør at du må «begynne på nytt» for hver gang, noe som kan være slitsomt både fysisk og mentalt. Treningseffekten blir veldig begrenset, siden formen blir dårligere for hver gang du har perioder du ikke trener. Du øker også risikoen for å bli skadet når du trener på denne måten. Ved å trene regelmessig hvor du ikke har mer enn 2-3 dagers opphold mellom treningsøktene, vil du oppnå en rekke fordeler. Du kan ha en kontinuerlig, jevn og formutvikling, høyere forbrenning og redusert risiko for skader. Det vil også være enklere å opprettholde motivasjonen når du trener regelmessig; Treningen blir en rutine.

Bedre formutvikling med regelmessig trening

Når du unngår lengre opphold i treningen, kan du ha en jevnere og bedre formutvikling. Du bygger hele tiden videre på ditt nåværende formnivå. Trener du i tillegg variert med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet, kan det bidra til at du utsetter stagnasjon. Ved å opprettholde kontinuitet i treningen reduserer du risiko for skader, fordi kroppen er vant til belastningen den blir påført, og er sterk nok til å tåle treningen du gjennomfører. Ved opphold i treningen får du motsatt effekt ved at kroppen kanskje ikke tåler belastningen, og det kan være en fare for at du trener for hardt etter en periode der du ikke har trent.

Mer motiverende å trene regelmessig

Regelmessig trening kan gjøre treningen mer motiverende ved at du innarbeider en god rutine på treningen og opplever en jevn og god formutvikling. Som vi har vært inne på tidligere, vil regelmessig trening i større grad gi deg bedre formutvikling, noe som vil være motiverende når du trener. Hvis du må trene deg opp igjen flere ganger i løpet av år, vil det virke demotiverende for deg. Har du først fått inn en god rutine på treningen, vil mye gå av seg selv, og det vil være enklere å opprettholde god kontinuitet på treningen.

Du skal trene regelmessig!

Du har virkelig alt å vinne på å trene regelmessig. «Ulempen» du har ved at du må trene jevnlig, blir oppveid mange ganger av fordelene. Det å måtte trene seg opp igjen til enhver tid, og likevel ikke være i nærheten av å nå ditt potensial, er ikke gøy. Du skal trene regelmessig for å nå ditt potensial!

Relaterte artikler:

Hvordan trene regelmessig

Kontinuitet i treningen