Fordeler med jogging

0
48
FORDELER MED JOGGING
Foto: Andrew Dinh - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Å finne tid og motivasjon for trening kan være en utfordring. Imidlertid er de fysiske og mentale helsemessige fordelene ved å løpe så verdt det.

Løping gjør at du tenker klarere

Hvis du sitter fast på et problem eller opplever en mental blokkering, kan løping hjelpe.

Hjelper med å forbedre hjertehelsen

Du vet sannsynligvis allerede at enhver form for kondisjonstrening – som å løpe – er bra for hjertet ditt. Men løpestatistikk hjelper med å belyse det fulle omfanget av hjertefordelene. Den gode nyheten er at du ikke trenger å bruke lange, monotone timer på å løpe eller trene for et maratonløp for å høste fordeler. En studie fra august 2014 også i JACC knyttet til å løpe daglig i bare fem til ti minutter til en lavere risiko for død fra hjertesykdom.

Jogging kan bidra til at du lever lenger

Å løpe kan hjelpe deg med å leve et lengre og sunnere liv. I tillegg til den ovennevnte JACC-studien, observerte en studie fra juni 2017 publisert i Progress in Cardiovascular Disease at deltakere som løp levde omtrent tre år lenger enn ikke-løpere.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hjelper med å bedre hjernens helse

Nei, løping vil ikke gjøre deg til en rakettforsker, men det kan forbedre en rekke kognitive funksjoner. Løping fører til dannelsen av nye nevroner i hjernen.

Kan redusere risikoen for depresjon

Gjør mental helse til en prioritet ved å prioritere løping. En studie fra januar 2019 publisert i JAMA Psychiatry fant at fysisk aktivitet (som løping) øker mental velvære og spiller en rolle i å forhindre depresjon. Enda bedre fant forskerne at bare 15 minutter om dagen med aktiviteter med høy intensitet som løping er nok til å redusere risikoen.

Gir deg en treningsøkt når som helst

I motsetning til de fleste treningssentre, som bare holder åpent i et bestemt antall timer hver dag, eller treningstimer som følger en fast tidsplan, kan du løpe når som helst. Hvis du har en ugunstig arbeidstid, er en nattugle eller en morgenfugl, eller har problemer med å innpasse treningstimer, er løping en praktisk øvelse du kan passe inn når den hektiske timeplanen tillater det.

Hjelper med å redusere stress

Hvis du har en nærliggende frist, kan trening føles som den siste aktiviteten du har tid til, men det kan faktisk redusere stress og hjelpe deg å jobbe mer effektivt. Løping – og annen fysisk aktivitet – forårsaker frigjøring av humørløftende kjemikalier i kroppen din som kan hjelpe deg til å føle deg mer avslappet og håndtere stress bedre.

Kan hjelpe på knærne dine

Det kan virke kontraintuitivt, men løping kan faktisk hjelpe mot knesmerter. Det viser en åtte års studie i et utgave av Arthritis Care and Research i juni 2016. Forskere fulgte 2637 deltakere i studien, og resultatene antyder at jo mer de løp, jo mindre sannsynlig hadde de slitasjegikt eller ubehag i kneet.

Er rett utenfor døren din

Løping er en av de mest tilgjengelige øvelsene der ute.

Kan hjelpe deg med å gå ned i vekt

Du vet sannsynligvis allerede dette, men å løpe brenner massevis av kalorier. I følge Harvard Health Publications forbrenner en person på 76 kg som løper 12-minutter, omtrent 298 kalorier hvert 30. minutt.

Hjelper med å lette angst

Hvis du finner deg selv høyt anstrengt eller engstelig mye av tiden, kan løping hjelpe,

Støtter immunforsvaret ditt

Hvis du ofte får forkjølelse, kan løping bidra til å avverge noen av de irriterende plagene. Moderate nivåer av trening hjelper på sirkulasjon, noe som igjen kan hjelpe immunforsvaret ditt ved å sirkulere antistoffer og hvite blodlegemer. Det kan også redusere risikoen for å utvikle ikke-smittsomme sykdommer som kreft, ifølge nyere forskning, inkludert en gjennomgang fra juli 2017 i Oxidative Medicine and Cellular Longevity.

Koster ingenting (eller veldig lite)

Ikke bare er jogging bra for kropp og sjel, det er bra for lommeboken din. Løp i en park, på stranden, i fjellet eller nedover gaten. Alt er gratis. Spar penger på treningsmedlemskap eller treningsutstyr ved å bare snøre løpeskoene dine og dra ut døren for å trene.

Relaterte artikler:

Puls ved jogging

Hvorfor er jogging bra

Annonse fra MILRAB