Fra utrent til veltrent med løping
Fra utrent til veltrent med løping
26. september 2017
Opptrening løping etter skade
Opptrening løping etter skade
27. september 2017

Fordeler med å trene løping i terreng

Fordeler med å trene løping i terreng

Fordeler med å trene løping i terreng

Lær om hvilke fordeler du har med å trene løping i terreng. Trene løping i terreng for å forebygge skader og øke motivasjonen for trening.

Hvorfor terrengløping er bra for deg

Å legge løpeturen til sti eller skogsløyper er fristende, og det er mange gode grunner til det. Naturopplevelsene i skog, fjell og mark er mange, og er noe du går glipp av om trener all løping på asfalt langs vei. Å løpe på sti og skogsvei er i tillegg veldig skånsomt for kroppen. Mykere underlag absorberer belastningen det er å løpe på en helt annen måte enn når du løper på asfalt og andre harde underlag. Fordelene du har av å løpe i terrenget er både på det fysiske, mentale og emosjonelle plan.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene løping i terreng.

Redusert belastning når du trener løping i terreng

Terrengløping reduserer den belastningen du normalt får når du løper på asfalt og hardere underlag. En god del av belastningen du får på ankler, kne, lår og hofter blir absorbert når foten treffer bakken i terreng, fordi underlaget er mykere. I tillegg vil variert løping i ulendt terreng bidra til at du hele tiden belaster forskjellig, i motsetning til når du løper på asfalt, der det er liten eller ofte ingen variasjon der du løper.

Terrengløping kan virke forbyggende på løpeskader, og da spesielt for ulike kneskader. Redusert belastning når du løper i terreng kan virke forebyggende på denne type skader, selv om det finnes bevis på at løping på hardere underlag kan være bedre for skader i Achilles.

Godt for hjernen

Terrengløping er en fin avkobling fra det som ellers kan fortone seg som en hektisk hverdag. Du kommer deg vekk fra bråkete bymiljø og trafikkstøy, og får i stedet sus fra vind i trærne, fuglesang og lyden fra rislende bekker. Du får en helt annen opplevelse når du løper i fjell, skog og mark.

Å tilbringe tid i naturen når du trener løping, kan gi deg en spirituell opplevelse. Du føler at du er en del av noe som er større, og du lærer deg å verdsette naturen på en helt annen måte. Du får tid til å reflektere over livet på en helt annen måte.

En terrengløype må ikke nødvendigvis være bratt, steinete, eller være en sti med røtter, for å bli klassifisert som terreng og gi deg fordelene du får med terrengløping. Det kan like gjerne være en kupert grusvei eller skogsvei.

Det kan være lurt å starte med en løype som er litt flatere, for så gradvis å gå over til terreng som er mer krevende, både med tanke på stigning og underlag. Det er viktig at du er forsiktig når du løper i steinete løyper, eller på sti med røtter, slik at du ikke snubler eller tråkker over. Ta det rolig i begynnelsen.

Løping i kupert terreng vil gjøre deg til en sterkere løper. Du vil bruke mer av den stabiliserende muskulaturen når du løper i ulendt terreng, og da spesielt muskulaturen rundt anklene.

Fordeler med løping i terreng

Både for nybegynnere og mer erfarne løpere vil terrengløping gi fordeler som kan bidra til at du kan løpe enda mer, blant annet ved at du forbygger løpeskader. Løping i terreng kan også gjøre at du forbedrer tiden din på distanser du trener for.

Færre løpeskader når du trener i terreng

Løpeskader er alle løperes verste mareritt. Det finnes lite eller ingenting som er verre for en løper, enn at du ikke får gjennomført treningen du ønsker.

Løping på mykere underlag betyr færre løpeskader fordi belastningen for hvert steg du tar er mange ganger redusert i forhold til det å løpe på asfalt og andre harde underlag. Du vil også bli sterkere i muskulaturen som hjelper med å stabilisere legg og ankler. Denne muskulaturen vil bidra til å stabilisere når du løper, noe som igjen vil bidra til å forebygge skader, uavhengig av hvilket underlag du løper på.

Forbedre løpeteknikken

Studier har vist at løping i terreng gjør at du tar kortere steg og løper mer på forfot. En forbedret løpeteknikk vil være til fordel for løping på alle typer underlag. Kortere steg med høyere frekvens, og at du lander mer på forfot, vil bidra til at du akselerer raskere fremover i lengderetningen, enn hvis du lander på hæl med lenger steglengde.

Mindre stress og mental avslapping

Like viktig som fysiske fordeler med løping, er at du slapper mer av mentalt når du løper i terreng. Løping i skog og mark er mye mer motiverende enn å løpe på asfalt i by eller langs vei. Det kan også være mindre fokus på fart og hvor lang tid du bruker på treningsøkta. Når du løper i terrenget har du mer tid til å nyte løpeturen, noe som er helt essensielt for å fortsette med løping.

Krevende terrengløyper i varierende lengde gjør det enklere å akseptere at det ikke går så fort når du løper i terrenget. Det kan gjøre at det blir lettere å slappe av, og at du heller fokusere på andre sider ved løpingen, som å lære seg å løpe etter hvordan du føler deg, heller enn å løpe etter klokka.

Frisk luft når du løper i terrenget

Terrengløping er et fint alternativ til det å løpe langs veien og puste inn eksos fra en stadig økende trafikk. I byer kan det bli veldig dårlig luft i perioder. Noen studier har også vist at løping i områder med luftforurensning kan føre til økt forekomst av luftveissykdommer.

Å løpe i skog og på sti gir deg nok oksygen fra trær og ren luft. Trærne gir også skygge for solen og skjermer for vind på kalde dager. Dette vil gjøre det mer motiverende å løpe året rundt, i all slags vær.

Bli en raskere løper

Dersom du er opptatt av å forbedre tider og bli en raskere løper, kan løping i terrenget bidra til det. De fleste terrengløyper har bakker, og ofte mange bakker. Løping i motbakker vil gjøre deg sterkere. Faktisk er motbakketrening den mest effektive formen for styrketrening løpere kan gjennomføre, fordi du bruker all muskulatur du aktiverer når du løper i flate løyper, og bygger økt styrke som en følge av motstanden du får i motbakker.

Kenyanske og etiopiske eliteløpere, som dominerer sporten, er eminente terrengløpere. De løper i terreng hver dag, og mange mener at dette er en viktig nøkkel til deres suksess.

Å komme seg vekk fra asfalten og ut i terrenget er noe av det beste du kan gjøre som løper. Enten målet er å bli raskere, løpe mer eller bygge styrke, kan terrengløping gjøre treningen mer morsom og mer motiverende.

Konklusjon

Du har mye å vinne på å legge så mye løpetrening som mulig til terreng. Du reduserer risikoen for skader, samtidig som du får økt styrke og hurtighet. Stresset med å løpe på en bestemt tid er mindre, og du slapper mer av når du er ute og løper i naturen. Løping i terrenget er et kjærkomment avbrekk fra hverdagens kjas og mas.

Relaterte artikler:

Bli raskere og mer utholdende med løping i motbakker

Beste underlag for å trene løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *