Fordeler med å gå

0
234
Fordeler med å gå

Fordeler med å gå. Lær mer om hvilke fordeler du kan ha med å gå, og hvordan du kan gå turer for best mulig treningseffekt.

Fordeler med å gå turer

Å gå kan gi deg en rekke helsemessige fordeler, og kan være en fin måte å komme seg i form på. Å gå er lavterskeltrening, og noe de aller fleste er i stand til gjennomføre.

I denne artikkelen vil du lære mer om fordeler med å gå, og hvordan du kan gå turer for å få best mulig treningseffekt.

Hvilke fordeler du kan ha med å gå

Å gå tur kan gi deg helsemessige fordeler, og gi deg overskudd og gjøre deg mer utholdende. Å gå turer er lavterskeltrening, i og med at gåturer ikke nødvendigvis er altfor krevende. Du kan også gjøre gåturene mer krevende, ved å gå i mer krevende terreng, som å gå raskt i motbakker. Å gå tur vil på sikt gi deg mer overskudd i hverdagen, og kan også bidra til vektreduksjon dersom det er målet ditt.

Fordeler med å gå i motbakker

Går du rolige turer i lett terreng, vil det sjelden gi en puls som er høyere enn svært lav intensitet. Selv om det er god trening å gå rolige turer, kan det ta mye lenger tid å få samme treningseffekt som når du kombinerer gåturer med moderat intensitet. Du kan velge mellom å gå i kuperte og krevende løyper, for å få motbakketreningen som er naturlig i disse løypene. Alternativt kan du gjennomføre ren motbakketrening. Der du tar utgangspunkt i motbakker med varierende lengde.

Hvordan gå i motbakker

Ta utgangspunkt i en bratt bakke med passende lengde. Gå fort opp bakken, og gå rolig ned igjen. Med en gang du er nede igjen, starter du på nytt. Bestem antall repetisjoner på forhånd. Gå rolig i 10 minutter avslutningsvis. Å trene på denne måten blir en mild form for motbakkeintervall, som kan gi deg trening med moderat til hard intensitet.

Fordeler med å gå

Å gå turer med vekslende intensitet kan være en overgang til å jogge eller løpe. Det er ikke uvanlig etter at du trent med å gå turer en stund ønsker nye utfordringer med tanke på trening, og da kan jogging være et steg videre.

Gå tur som trening

Hvorfor gå tur

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her