Fartstrening på terskel
Fartstrening på terskel
6. desember 2018
200 meter intervaller
200 meter intervaller
6. desember 2018

Forbrenning når du trener

Forbrenning når du trener. Lær mer om forbrenning når du trener, og hvordan du kan trene for mest mulig effektiv forbrenning.

Effektiv forbrenning når du trener

For at du skal ha en mest mulig effektiv forbrenning, bør du trene jevnlig, noe som kan bidra til å holde forbrenningen oppe. Ved å trene løping med vekslende intensitet, der du trener med lav, moderat og hard intensitet, kan det bidra til høyere fettforbrenning og forbrenning av kalorier. Sammen med et sunt kosthold kan det føre til vektnedgang, dersom det er målet ditt.

I denne artikkelen vil du lære mer om forbrenning når du trener, og hvordan du kan trene for å forbrenne mest mulig effektivt.

Forbrenning når du trener med vekslende intensitet

Ved å veksle mellom å trene løping med lav, moderat og hard intensitet, kan du få optimal forbrenning når du trener. Trening med lavere intensitet vil i større grad forbrenne fett, mens trening med moderat til hard intensitet vil forbrenne mer kalorier. Når du trener med lav intensitet, vil kroppen gradvis tømmes for glykogen, og i økende grad forbrenne fett. Spesielt langturer kan være effektivt for å forbrenne fett, for denne type trening vil gjøre at kroppen må bruke av fettreservene i enda større grad.

Fettforbrenning og forbrenning av kalorier

Fettforbrenning går tregere enn forbrenning av karbohydrater, og trening med moderat intensitet tilsvarende 70 prosent av makspuls, kan gi deg størst fettforbrenning. Dette er nedre del av sone 3, tilsvarende trening med moderat intensitet. Når du trener løping med denne intensiteten får kroppen tid til å spalte fettsyrer og glyserol, som er en del av fettcellene. Musklene trenger mye energi når du trener med denne intensiteten, men ikke så høy at den tærer på rask energi fra glykogen. Trener du med høyere intensitet, vil du være avhengig av mer karbohydrater, og forbrenner i mindre grad fett. Trener du intervaller eller gjennomfører annen trening med hard intensitet, vil kroppen forbrenne karbohydrater, og i mindre grad fett, fordi kroppen trenger rask energi, selv om du forbrenner mindre fett, vil forbrenningen av kalorier være høy.

Forbrenning når du trener avhenger derfor av med hvilken intensitet du trener. Trener du med lavere intensitet over et lenger tidsrom, forbrenner kroppen mest fett, og når du trener med hardere intensitet vil kroppen forbrenne mest kalorier. Selv om du har optimal fettforbrenning når du trener rundt 70 prosent av makspuls, er det likevel ikke trening med denne intensiteten du bør trene mest av for at du skal ha en best mulig formutvikling. Forholdet mellom trening med lav intensitet og moderat til hard intensitet bør være 80-20, som betyr at hovedvekten av treningen bør bli gjennomført med lav intensitet.

Forbrenning når du trener

Dersom målet ditt er å øke forbrenningen slik at du kan gå ned i vekt, kan løping være en effektiv måte å få til det på. Mye trening med lav intensitet vil øke fettforbrenningen din, og det er gode nyheter fordi det er fett kroppen bruker lengst tid på å forbrenne. Hvis du i tillegg gjennomfører noe kvalitetstrening med moderat til hard intensitet, er dette trening som øker forbrenningen av kalorier, noe som også vil bidra til at du kan gå ned i vekt. Derfor er dette treningen som vil gi best forbrenning når du trener.

Relaterte artikler:

Løpetrening for effektiv fettforbrenning

Trene før frokost for effektiv fettforbrenning

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *