Pyramideintervall for å bli raskere
Pyramideintervall for å bli raskere
1. mars 2018
Hvordan trene opp fart for nybegynnere
Hvordan trene opp fart for nybegynnere
7. mars 2018

Forbrenne fett med løping

Forbrenne fett med løping. Lær hvordan du kan trene løping mest effektivt for økt fettforbrenning mens du trener og etter løpetrening.

Fettforbrenning med løping

De fleste løpere er kjent med at løping med lav intensitet er effektiv trening som forbrenner fett, men er kanskje mindre klar over at løpetrening med hard intensitet også er effektiv trening som forbrenner mye fett og kalorier.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan forbrenne fett effektivt med løping.

Hvor langt du løper har betydning for fettforbrenningen

Distansen og tiden du bruker på å løpe vil ha betydning for den totale kaloriforbrenningen. For eksempel vil en sprinter som løper med maksimal hastighet forbrenne mer kalorier enn en som løper 1500 meter på 8 minutter, men 1500-meter løperen vil forbruke mer kalorier totalt, for han eller hun løper 8 minutter i stedet for 10 sekunder.

Å løpe fort vil forbrenne kalorier raskere, men å løpe lenger med lavere intensitet kan forbrenne mer kalorier totalt.

Fett og kalorier

Kalorier forbrent er ikke det samme som fett forbrent. Kroppens hovedkilde til energi er glykogen lagret i leveren, og som karbohydrater i muskulaturen. Når nivået av glykogen synker, vil kroppen bruke fett som drivstoff, så for å forbrenne fett må nivået av glykogen være redusert. Dette vil variere når du løper, med tanke på glykogen lagret og lengden på løpeturen. Å spise før du løper kan øke glykogennivået og senke fettforbrenningen.

Fettforbrenning når du trener løping

Hvor mye fett du forbrenner vil til syvende og sist bli bestemt av kalorier forbrent og kalorier du får i deg som næring. Trening med hard intensitet er bedre for fettforbrenningen, fordi du forbruker flere kalorier per minutt. Forbrenner du flere kalorier, vil du forbrenne mer fett enn hvis du forbrenner færre kalorier.

Løpetrening med lav intensitet er bedre for fettforbrenningen dersom du løper lenge nok, for å gjøre opp for lavere antall kalorier som er brukt per minutt. Et studie viste at deltagere forbrente mer kalorier totalt, mer kalorier fra fett, og mer kalorier fra karbohydrater. Løper du lenger turer, vil kroppen forbrenne mer fett og mindre glykogen.

Større fettforbrenning når du har mindre glykose i systemet

Du vil forbrenne mer fett jo mindre glykose du har i systemet. Likevel, hvis målet ditt er å forbedre styrke og hurtighet, er det ikke sikkert at trening uten først å spise er det beste, fordi manglende energi kan gjøre det vanskeligere for deg å yte ditt beste.

For diabetikere eller de med lavt blodsukker, er det beste å spise frokost før trening, dersom du trener tidlig om morgenen.

Hvordan trene om morgenen før frokost

Trene med moderat intensitet. Fremdeles er det mange som mener at løpetrening med lav intensitet er den beste treningen for økt fettforbrenning. Å trene løping med lav intensitet vil forbrenne flere kalorier fra fett, i forhold til kalorier fra karbohydrater, men du forbrenner færre kalorier totalt. Da kan det være mer effektivt å trene en kortere distanse med høyere intensitet, i stedet for å trene over en lengre distanse.

Viktig å spise etter trening

Uavhengig av om du har spist før trening eller ikke, er det viktig at du spiser etterpå. Når du har trent, må du fylle på med sunn og næringsrik mat, og sørge for nok restitusjon. Jo hardere intensitet, jo viktigere er det å spise karbohydratrik mat som ris, pasta og poteter.

Forbrenne fett med løping med høy intensitet

Hva er best? Lenger løpeturer med lav intensitet, eller kortintervaller med høy intensitet? Når du løper rolige langturer vil du etter omtrent 90 minutter ha god effekt når det kommer til fettforbrenning. Intervalltrening eller annen løpetrening med høy intensitet, vil utfordre muskulaturen din i stor grad. Når du gjennomfører intervalltrening opp mot anaerob terskel, vil du være mer avhengig av karbohydrater, og vil forbrenne mer kalorier på grunn av hardt muskelarbeid. Denne effekten kan du ha lenge etter at du er ferdig med treningsøkta, såkalt etterforbrenningseffekt.

Gjennom høyintensitetstrening vil prosentandelen av fett i forbrenningsprosessen være mindre, men kaloriforbruket vil være større. I tillegg trenger kroppen mer energi for restitusjon, og vil med det forbrenne enda mer fett.

Forbrenne fett med løping

Konklusjonen må bli at denne ene formen for løpetrening bør ikke utelukke den andre. Du vil ha stor fordel av å kombinere løpetrening med varierende intensitet, for effektivt å forbrenne fett med løping. Langturer vil uansett gi deg økt fettforbrenning, mens kortere treningsøkter med høy intensitet, vil gi økt kaloriforbrenning, og høyere forbrenning også etter at trening.

Relaterte artikler:

Trene før frokost for økt fettforbrenning

Løpetrening for effektiv fettforbrenning

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *