Forberedelse til maraton

0
99
Forberedelse til maraton

Du har tatt et stort steg da du har bestemt deg for å løpe maraton. Hva nå? Lær mer om hvordan du kan forberede deg best mulig til maraton.

Forberede seg på å løpe maraton

Maraton er den lengste av normaldistansene innenfor løping, og vil vanligvis ta lang tid å forberede seg til. Det avhenger selvsagt av hva som er målet ditt med distansen, og hvilken form du er i nå. Er du utrent, kan det være at du trenger 1-2 år for å fullføre et maraton. Har du et ambisiøst mål med maraton kan det godt hende du må trene 5 år eller mer. Hvor mye du trenger å trene for å nå dine mål med maraton, vil avhenge av hvordan du trener, alder og genetikk. Uansett hva som er målene, bør du være godt forberedt for ha en best mulig opplevelse å av å løpe maraton.

Hvordan forberede seg til maraton

Uavhengig av om du er eliteutøver eller nybegynner, bør du ha som mål å øke treningsmengden gradvis. Mengdetrening er viktig når du forbereder deg til maraton. Skal du løpe langt, vil du ha et fortrinn av å løpe mye. Kroppen og muskulaturen blir sterkere og tåler bedre belastning over tid. Du øker også din aerobe kapasitet og fettforbrenning når du løper mye og langt. Treningsmengden kan du øke gradvis over en periode som er på 12 uker eller mer. Jo lenger periode med basistrening, jo bedre.

Forberedelse til maraton med langturer. Langturene er kanskje den viktigste treningen en maratonløper gjennomfører. Langturene blir på mange måter et maraton i miniatyr. Langturene øker fettforbrenningen din, og gjør kroppen mer effektiv i å omsette og lagre glykogen. Å løpe langt forbereder også beina dine til belastningen det er å løpe i flere timer.

Trene løping med høyere intensitet, i forberedelse til maraton. Ønsker du å ta steget videre, ved å løpe maraton på best mulig tid, bør du også legge inn kvalitetstrening i form av trening med høyere intensitet. Dette kan være trening som gjør deg raskere, og som gjør deg i bedre stand til å holde et høyere tempo over tid, noe som er alfa og omega når du løper maraton.

Trene regelmessig og skap kontinuitet i forberedelsene til maraton. Kontinuitet i treningen er viktig når du trener til maraton. Ved å trene regelmessig og variert, vil du ha en jevn og god formutvikling gjennom hele treningsperioden. Det vil gi deg best mulig effekt ut av treningen du gjennomfører.

Forberedelse til maraton

Gode forberedelser til maraton vil være avgjørende for hvilket resultat du får, og hvilken opplevelse du vil å ha av å løpe maraton. Å løpe maraton vil være en påkjenning, uansett, men du kan gjøre ditt beste for å være best mulig forberedt.

Relaterte artikler:

Mentale forberedelser til maraton

Hvordan trene deg opp til maraton