For mye trening med høy intensitet

0
632
For mye trening med høy intensitet
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

For mye trening med høy intensitet. Lær mer om hvorfor du ikke bør gjennomføre for mye trening med høy intensitet, og hvordan du kan trene for en best mulig formutvikling.

Trene for mye med høy intensitet

Å trene for mye med høy intensitet er ikke et fenomen som er forbeholdt eliteutøvere. Faktisk er for mye trening med for hard intensitet mer utbredt blant mosjonister og nybegynnere som har mindre erfaring med trening fra før av. For mye trening med høy intensitet kan føre overbelastning og skader, og bidra til alt annet enn en jevn og god formutvikling.

Hvor mye trening med høy intensitet

Hvor mye trening med høy intensitet du skal gjennomføre i løpet av en uke, henger sammen med ditt formnivå, hvor mye du trener og hvor mye du får til restitusjon. En generell regel sier at du ikke bør trene mer enn 20 prosent av den totale treningsmengden i løpet av en uke, men det kan likevel være for mye for mange løpere, spesielt når du er nybegynner og kroppen ikke er vant til belastningen den blir påført. Hver enkelt løper må finne balansen mellom trening med lav, moderat og hard intensitet, og sørge for tilstrekkelig restitusjon ut i fra den treningen som blir gjennomført.

Hvordan finne riktig balanse mellom trening vekslende intensitet

Du bør har trent en stund for å finne den riktige balansen mellom trening med vekslende intensitet. Er du ofte sliten, støl og stiv i muskulaturen, er det et tegn på at du kanskje ikke greier å hente deg inn igjen tilstrekkelig før neste treningsøkt. Da bør du vurdere å enten å gå ned på treningsmengde eller redusere hvor mye trening med høy intensitet. Du må også evaluere hvor mye restitusjon du gjennomfører, og bestemme om du trenger enda mer restitusjon. Det er sjelden lurt å drive på grensen av hva kroppen din tåler. Da risiker du å bikke over, noe som på sikt kan føre til overbelastning og skader.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


For mye trening med høy intensitet

For mye trening med for høy intensitet vil på sikt nesten uunngåelig føre til en dårligere formutvikling, og du øker risikoen for skader. Da er det nesten bedre å ikke gjennomføre noe trening med høyere intensitet. Nybegynnere må være ekstra på vakt, fordi når du er utrent kan treningen være med for høy intensitet uten at de er klar over det selv. Selv trening i svært lav tempo kan være med høy intensitet dersom du er i dårlig form. Du må gjennom testing finne din balanse mellom trening og restitusjon, og legge treningen på et nivå som gjør at er godt under grensen for hva kroppen din tåler.

Relaterte artikler:

Trening med høy intensitet

Restitusjonstid når du trener løping med høy intensitet

Annonse fra X-LIFE