For mye sink

0
330
For mye sink
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Sinkforgiftning kan forekomme fra kosttilskudd, inkludert multivitaminer. Lær mer om symptomer på for mye sink fra tilskudd eller mat.

Sink

Sink er et essensielt mineral involvert i over 100 kjemiske reaksjoner i kroppen din. Det er nødvendig for vekst, DNA-syntese og normal smakoppfatning. Det støtter også sårheling, immunfunksjon og reproduktiv helse. Helsemyndighetene har satt det tolererbare øvre inntaksnivået (UL) for sink til 40 mg per dag for voksne. UL er den høyeste anbefalte daglige mengden næringsstoff. For de fleste er det lite sannsynlig at dette beløpet vil forårsake negative bivirkninger.

Matkilder med mye sink inkluderer rødt kjøtt, fjærkre, sjømat, fullkorn og befestet korn. Østers inneholder den høyeste mengden, med opptil 493% av den daglige verdien i en 3-unse (85 gram) servering. Selv om noen matvarer kan gi mengder godt over UL, er det ingen rapporterte tilfeller av sinkforgiftning fra naturlig forekommende sink i mat. Sinkforgiftning kan imidlertid forekomme fra kosttilskudd, inkludert multivitaminer, eller på grunn av tilfeldig inntak av sinkholdige husholdningsprodukter.

Her er de 7 vanligste tegnene og symptomene på overdosering av sink.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Kvalme og oppkast

Kvalme og oppkast er ofte rapportert bivirkninger av sinkforgiftning. En gjennomgang av 17 studier om effektiviteten av sinktilskudd for behandling av forkjølelse fant at sink kan redusere varigheten av en forkjølelse, men bivirkninger var vanlige. Faktisk rapporterte 46% av deltakerne om kvalme. Doser større enn 225 mg er emetiske, noe som betyr at oppkast er sannsynlig og kan oppstå raskt. I ett tilfelle begynte alvorlig kvalme og oppkast bare 30 minutter etter en enkelt sinkdose på 570 mg. Oppkast kan imidlertid forekomme i lavere doser. I en seks ukers studie på 47 friske mennesker som tok 150 mg sink per dag, opplevde over halvparten kvalme og oppkast. Selv om oppkast kan bidra til å kvitte kroppen med giftige mengder sink, kan det hende at det ikke er nok til å forhindre ytterligere komplikasjoner. Hvis du har konsumert giftige mengder sink, må du søke medisinsk hjelp med en gang.

Magesmerter og diaré

Vanligvis oppstår magesmerter og diaré i forbindelse med kvalme og oppkast. I en anmeldelse av 17 studier på sinktilskudd og forkjølelse rapporterte omtrent 40% av deltakerne magesmerter og diaré. Selv om det er mindre vanlig, er irritasjon i tarmen og gastrointestinal blødning også rapportert. I en casestudie opplevde en person intestinal blødning etter å ha tatt 220 mg sinksulfat to ganger daglig for behandling av kviser. Videre er konsentrasjoner av sinkklorid større enn 20% kjent for å forårsake omfattende korrosive skader på mage-tarmkanalen. Sinkklorid brukes ikke i kosttilskudd, men forgiftning kan oppstå ved tilfeldig inntak av husholdningsprodukter. Lim, fugemasse, loddeflukser, rengjøringskjemikalier og treprodukter inneholder sinkklorid.

Influensalignende symptomer

Å ta mer sink enn den etablerte UL-en kan forårsake influensalignende symptomer, som feber, frysninger, hoste, hodepine og tretthet. Disse symptomene forekommer under mange forhold, inkludert andre mineraltoksisiteter. Dermed kan det være vanskelig å diagnostisere sinktoksisitet. Legen din kan trenge din detaljerte medisinske og kostholdshistorie, så vel som blodprøver, for mistanke om mineraltoksisitet. Hvis du tar tilskudd, må du huske å oppgi disse til helsepersonellet.

Lavt «godt» HDL-kolesterol

«Godt» HDL-kolesterol senker risikoen for hjertesykdommer ved å fjerne kolesterol fra cellene, og forhindrer dermed opphopning av arterie-tilstoppende plakk. For voksne anbefaler helsemyndighetene en HDL større enn 40 mg / dL. Lavere nivåer gir deg en høyere risiko for hjertesykdom. En gjennomgang av flere studier på sink- og kolesterolnivåer antyder at tilskudd med mer enn 50 mg sink per dag kan senke ditt “gode” HDL-nivå og ikke ha noen effekt på det “dårlige” LDL-kolesterolet. Gjennomgangen sier også at doser på 30 mg sink per dag – lavere enn UL for sink – ikke hadde noen innvirkning på HDL når det ble tatt i opptil 14 uker. Mens flere faktorer påvirker kolesterolnivået, er disse funnene noe du bør ta i betraktning hvis du tar sinktilskudd regelmessig.

Endringer i smak

Sink er viktig for din smakssans. Faktisk kan sinkmangel føre til en tilstand som kalles hypogeusia, en dysfunksjon i din evne til å smake. Interessant nok kan sink som overstiger de anbefalte nivåene også forårsake smakendringer, inkludert en dårlig eller metallisk smak i munnen. Dette symptomet er typisk rapportert i studier som undersøker sink pastiller (hostedråper) eller flytende kosttilskudd for behandling av forkjølelse.

Mens noen studier rapporterer fordelaktige resultater, er dosene som brukes ofte langt over UL på 40 mg per dag, og uheldige effekter er vanlige. For eksempel klaget 14% av deltakerne i en ukes studie på smaksforvrengning etter å ha løst opp 25 mg sinktabletter i munnen annenhver time mens de var våkne. I en annen studie med flytende tilskudd rapporterte 53% av deltakerne om metallisk smak. Det er imidlertid uklart hvor lenge disse symptomene varer. Hvis du bruker sink pastiller eller flytende kosttilskudd, må du være oppmerksom på at disse symptomene kan oppstå selv om produktet tas som anvist.

Kobbermangel

Sink og kobber konkurrerer om absorpsjon i tynntarmen din. Sinkdoser over den etablerte UL-enheten kan forstyrre kroppens evne til å absorbere kobber. Over tid kan dette føre til kobbermangel. Som sink er kobber et viktig mineral. Det hjelper i jernabsorpsjon og metabolisme, noe som gjør det nødvendig for dannelse av røde blodlegemer. Det spiller også en rolle i dannelse av hvite blodlegemer. Røde blodlegemer transporterer oksygen gjennom kroppen din, mens hvite blodlegemer er viktige aktører i immunfunksjonen din.

Sinkindusert kobbermangel er assosiert med flere blodsykdommer:

  • Jernmangelanemi: Mangel på sunne røde blodlegemer på grunn av utilstrekkelige mengder jern i kroppen din.
  • Sideroblastisk anemi: Mangel på sunne røde blodlegemer på grunn av manglende evne til å metabolisere jern riktig.
  • Neutropenia: Mangel på sunne hvite blodlegemer på grunn av en forstyrrelse i deres dannelse.
  • Hvis du har kobbermangel, ikke bland kobbertilskuddene dine med sink.

Hyppige infeksjoner

Selv om sink spiller en viktig rolle i immunforsvarets funksjon, kan for mye sink undertrykke immunresponsen din. Dette er vanligvis en bivirkning av anemier og neutropeni, men det har også vist seg å oppstå utenfor sinkinduserte blodsykdommer. I prøverørstudier reduserte overflødig sink funksjonen til T-celler, en type hvite blodlegemer. T-celler spiller en sentral rolle i immunresponsen din ved å knytte til og ødelegge skadelige patogener. Menneskelige studier støtter også dette, men resultatene er mindre konsistente. En liten studie på 11 friske menn fant et redusert immunrespons etter at de inntok 150 mg sink to ganger om dagen i seks uker. Tilskudd med 110 mg sink tre ganger om dagen i en måned hadde imidlertid blandede effekter på eldre voksne. Noen opplevde en redusert immunrespons, mens andre hadde en forbedret respons.

Behandlingsalternativer når du har for mye sink i kroppen

Hvis du tror at du kan oppleve sinkforgiftning, må du kontakte giftinformasjonen umiddelbart. Sinkforgiftning er potensielt livstruende. Derfor er det viktig å søke medisinsk hjelp med en gang. Du kan bli bedt om å drikke melk, da de høye mengder kalsium og fosfor i det kan bidra til å hemme absorpsjon av sink i mage-tarmkanalen. Aktivt kull har en lignende effekt. Chelateringsmidler er også blitt brukt i alvorlige forgiftningstilfeller. Disse hjelper til med å kvitte kroppen med overflødig sink ved å binde seg til den i blodet. Det blir deretter utvist i urinen din, i stedet for å bli absorbert i cellene.

Relaterte artikler:

Mangel på sink

Sink tilskudd

Annonse fra X-LIFE