For mye salt i kroppen

0
61
For mye salt i kroppen
Foto: Adobe Stock

Hvis du hører til flertallet, får du i deg mer salt enn anbefalt, og det kan føre til alvorlige helseproblemer. Lær mer om hva som er for mye.

Finn ut hvor mye salt du virkelig trenger. Du er sannsynligvis ikke engang klar over hvor mye salt det er i kostholdet ditt. Tenk på at en eneste teskje bordsalt, som er en kombinasjon av natrium og klorid, har 2,325 mg natrium – mer enn den daglige mengden som er anbefalt for å forebygge hypertensjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Og det er ikke bare bordsalt du må bekymre deg for. Mange bearbeidede og tilberedte matvarer inneholder salt. Lær mer om hvordan salt smyger seg inn i kostholdet ditt, og hva du kan gjøre for å redusere saltinntaket.

Natrium: Viktig i små mengder

Kroppen din trenger litt natrium for å fungere ordentlig fordi det:

  • Hjelper med å opprettholde riktig væskebalanse i kroppen din
  • Hjelper med å overføre nerveimpulser
  • Påvirker sammentrekning og avslapning av muskler

Nyrene dine balanserer naturlig mengden natrium som er lagret i kroppen din for optimal helse. Når kroppens natriumnivå er lavt, holder nyrene dine i det vesentlige på natriumet. Når kroppens natriumnivå er for høyt, skiller nyrene ut overskuddet i urin.

Men hvis nyrene dine av en eller annen grunn ikke kan eliminere nok natrium, begynner natriumet å bygge seg opp i blodet. Fordi natrium tiltrekker og holder på vann, øker blodvolumet ditt, noe som gjør at hjertet ditt jobber hardere og øker trykket i arteriene. Sykdommer som hjertesvikt, skrumplever og kronisk nyresykdom kan gjøre det vanskelig for nyrene å holde natriumnivået balansert. Noen mennesker er mer følsomme for effekten av natrium enn andre. Hvis du er følsom for natrium, beholder du natrium lettere, noe som fører til væskeansamling og økt blodtrykk. Blir dette kronisk, kan det føre til hjertesykdommer, hjerneslag, nyresykdom og kongestiv hjertesvikt.

Salt: Hvor mye er for mye?

Kostholdsretningslinjene anbefaler å begrense natrium til under 2300 mg om dagen. Husk at dette er en øvre grense, og mindre er vanligvis best, spesielt hvis du er følsom for effekten av salt. Hvis du ikke er sikker på hvor mye saltkostholdet ditt bør inneholde, snakk med legen din eller en kostholdsekspert.

Tips for å kutte ned på salt

Mange kan dra fordel av å redusere salt i dietten. Her er flere måter du kan kutte ned på salt:

  • Spis mer fersk mat. De fleste friske frukt og grønnsaker er naturlig med lite natrium. Dessuten er ferskt kjøtt lavere i natrium enn bacon, pølser, pølse og skinke. Kjøp fersk eller frossen fjærkre eller kjøtt som ikke har blitt injisert med en natriumholdig løsning. Se på etiketten eller spør i butikken.
  • Velg produkter med lite natrium. Hvis du kjøper bearbeidet mat, velger du de som er merket med lite natrium. Kjøp vanlig fullkornsris og pasta i stedet for produkter som har tilsatt krydder.
  • Fjern salt fra oppskriftene når det er mulig. Du kan utelate saltet i mange oppskrifter, inkludert gryteretter, supper, gryteretter og andre hovedretter du lager mat. Se etter kokebøker som fokuserer på å senke risikoen for høyt blodtrykk og hjertesykdom.
  • Begrense bruken av krydder med mye salt. Soyasaus, salatdressinger, sauser, dips, ketchup, sennep og relish inneholder alle salt.
  • Bruk urter, krydder og andre smakstilsetninger for å krydre mat. Bruk friske eller tørkede urter, krydder og juice fra sitrusfrukter for å spice opp måltidene dine. Havsalt er imidlertid ikke en god erstatning. Den har omtrent samme mengde natrium som bordsalt.

Relaterte artikler:

For lite salt i kroppen

Hvor mye salt hver dag




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her