For mye omega 3

0
177
For mye omega 3
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Fiskeolje er kjent for sitt vell av helsefremmende egenskaper, men å innta for mye kan gjøre mer skade enn godt for helsen din.

Rik på hjerte-sunne omega-3 fettsyrer, har fiskeolje vist seg å redusere triglyserider i blodet, lindre betennelse og til og med lette symptomer på tilstander som revmatoid artritt. Men mer fiskeolje er ikke alltid bedre, og å ta for høy dose kan faktisk gjøre mer skade enn godt når det gjelder helsen din.

Høyt blodsukker

Å ta høye doser av omega-3 fettsyrer kan stimulere glukoseproduksjonen, noe som kan føre til økt blodsukker – selv om det vitenskapelige beviset for det ikke er avgjørende.

Blødning

Å ta store mengder fiskeolje kan hemme dannelsen av blodpropp, noe som kan øke risikoen for blødning og forårsake symptomer som neseblod eller blødende tannkjøtt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Lavt blodtrykk

Omega-3 fettsyrer har vist seg å senke blodtrykket, noe som kan forstyrre visse medisiner og forårsake problemer for de med lavt blodtrykk.

Diaré

Diaré er en bivirkning av omega-3 fettsyretilskudd som fiskeolje og linfrøolje.

Sure oppstøt

Fiskeolje inneholder mye fett og kan forårsake symptomer på sure oppstøt, kvalme, fordøyelsesbesvær og halsbrann hos noen mennesker.

Hjerneslag

Noen dyreforsøk har funnet at et høyt inntak av omega-3 fettsyrer kan øke risikoen for hjerneblødning, mens andre studier på mennesker ikke har funnet noen sammenheng.

Toksisitet av vitamin A

Visse typer omega-3-fettsyretilskudd, som tran, inneholder mye A-vitamin, som kan være giftig i store mengder.

Søvnløshet

Selv om moderate doser fiskeolje har vist seg å forbedre søvnkvaliteten, antyder et kasusstudie at inntak av store mengder forårsaket søvnløshet.

Hvor mye er for mye?

Selv om anbefalingene kan variere mye, anbefaler de fleste helseorganisasjoner et inntak av minst 250–500 milligram kombinert EPA og DHA, de to essensielle formene for omega-3-fettsyrer, per dag. Imidlertid anbefales en høyere mengde ofte for personer med visse helsemessige forhold, for eksempel hjertesykdom eller høyt triglyseridnivå. Som referanse inneholder en typisk 1000 mg fiskeolje softgel vanligvis ca. 250 mg kombinert EPA og DHA, mens en teskje (5 ml) flytende fiskeolje gir rundt 1300 mg. I følge European Food Safety Authority kan omega-3 fettsyretilskudd konsumeres trygt i doser opptil 5000 mg daglig.

Som en generell tommelfingerregel, hvis du opplever noen negative symptomer, kan du bare redusere inntaket eller vurdere å nå omega-3-fettsyrebehovene dine gjennom matkilder i stedet.

Relaterte artikler:

Hva er omega 3

Omega 3 kilder

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!