For mye hard trening

F

Lær mer om hvorfor du bør ha en overtrening av trening med lav intensitet, og hvordan du skal unngå for mye hard trening.

Trene for mye med hard intensitet

For mye hard trening er ikke uvanlig på alle formnivå, men er kanskje mest vanlig for nybegynnere som har et dårligere treningsgrunnlag. Mange nybegynnere tenker kanskje at det å trene med hard intensitet er helt normalt når formen er dårlig. Det er det, men det betyr ikke at det er greit med for mye hard trening. For mye hard trening vil ganske raskt føre til stagnasjon og en dårligere formutvikling, og risikoen for skader er overhengende. Å unngå å gjennomføre for mye hard trening handler om til enhver tid være bevisst på hvor mye man skal trene innenfor lav, moderat og hard intensitet.

Hvor mye trening med moderat til hard intensitet

Trening med moderat til hard intensitet bør bare utgjøre en liten del av den totale treningsmengden din. 20 prosent eller mindre. For nybegynnere kan det være lurt å styre unna trening med hard intensitet inntil du har bygd deg opp et treningsgrunnlag, slik at kroppen din er bedre rustet for å tåle trening med høyere belastning. Og når du starter opp med trening med høyere intensitet, kan det være nok å gjennomføre 3-5 stigningsløp som en avslutning på en rolig treningsøkt. Resterende trening bør være med lav intensitet.

Hvordan unngå for mye hard trening

For at du skal unngå for mye hard trening, må du være bevisst på med hvilken intensitet du trener. En enkel pulsklokke kan hjelpe deg med det. For utrente eller de med liten erfaring med trening fra før av, kan det bety at de må gå før de kan jogge. Hvis du synes det er frustrerende, er det ingenting i mot å risikere overtrening og skader. Trener du hele tiden med utgangspunkt i eget formnivå vil du garantert oppleve en jevn og god formutvikling. Treningen blir ikke for hard, noe som gjør den mer lystbetont og motiverende.

Relaterte artikler:

Hvor hard trening

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg