For mye B vitamin

0
113
For mye B vitamin
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Vitamin B12 er et vannløselig næringsstoff som spiller mange viktige roller i kroppen din. Lær mer om hvor mye B vitamin du bør ta.

For mye B12 vitamin

Noen mennesker tror at å ta høye doser B12 – snarere enn det anbefalte inntaket – er best for helsen deres. Denne praksisen har ført til at mange lurer på hvor mye av dette vitaminet som er for mye.

Er det å ta høye doser av B12 nyttig eller skadelig?

Siden B12 er et vannløselig vitamin, regnes det som trygt, selv i høye doser. Det er ikke etablert noe tolerabelt øvre inntaksnivå (UL) for B12, på grunn av dets lave giftighetsnivå. UL refererer til den maksimale daglige dosen av et vitamin som sannsynligvis ikke vil forårsake uheldige bivirkninger i befolkningen generelt. Denne terskelen er ikke satt for B12 fordi kroppen din skiller ut hva den ikke bruker gjennom urinen.

med altfor høye nivåer av B12 har imidlertid vært knyttet til noen negative bivirkninger. Flere studier har vist at megadoser av vitaminet kan føre til utbrudd av kviser og rosacea, en hudtilstand som forårsaker rødhet og pussfylte kviser i ansiktet. Likevel bør det bemerkes at de fleste av disse studiene fokuserte på høydoserinjeksjoner i stedet for orale tilskudd.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Det er også noe som tyder på at høye doser av B12 kan føre til negative helseutfall hos personer med diabetes eller nyresykdom. En studie fant at personer med diabetisk nefropati (tap av nyrefunksjon på grunn av diabetes) opplevde en raskere nedgang i nyrefunksjonen når de ble supplert med høydose B-vitaminer, inkludert 1 mg per dag B12. Dessuten hadde deltakerne som fikk høye doser B-vitaminene større risiko for hjerteinfarkt, hjerneslag og død, sammenlignet med de som fikk placebo. En annen studie på gravide viste at ekstremt høye B12-nivåer på grunn av vitamintilskudd økte risikoen for autismespekterforstyrrelse i avkommet.

Selv om det er bevis på at supplementering med B12 kan forårsake negative helseutfall, har studier vist at daglige orale tilskudd på opptil 2 mg (2000 mcg) er trygge og effektive i behandling av B12-mangel.

Som referanse er det anbefalte daglige inntaket av vitamin B12 2,4 mcg for både menn og kvinner, selv om gravide og ammende kvinner har et større behov.

Hvor mye B12 bør du ta?

For sunne individer som ikke er utsatt for B12-mangel, bør det å spise et godt avbalansert, sunt kosthold gi all B12 kroppen trenger. Matkilder til dette vitaminet inkluderer egg, rødt kjøtt, fjærkre, sjømat, melk, yoghurt, korn, ernæringsgjær og melk. Imidlertid bør individer på medisiner som påvirker absorpsjon av B12, gravide eller ammende kvinner, veganere og alle med en tilstand som har negativ innvirkning på absorpsjonen av eller øker behovet for B12, ta et supplement.

Selv om megadoser på opptil 2000 mcg anses som trygge for å behandle B12-mangel, er det alltid best å unngå for store mengder vitamin, spesielt når det ikke er nødvendig. Selv om høye doser B12 daglig ikke vil forårsake skade hos de fleste, bør ekstremt høye doser unngås med mindre det er eav helsepersonell.

Hvis du tror du at du mangler B12, snakk med legen din, som kan anbefale en passende behandling basert på mangelsnivået ditt. Selv om det ikke er satt noen UL for B12, avhenger kroppens evne til å absorbere vitaminet av hvor mye den faktisk trenger. For eksempel er det anslått at bare 10 mcg av et 500 mcg B12-tilskudd faktisk absorberes i mennesker uten mangel. Av denne grunn er det å ta høye doser B12 ikke til nytte for mennesker uten økt behov.

Relaterte artikler:

B12 mangel og overvekt

B12 mangel og lavt stoffskifte

Annonse fra X-LIFE