For lite salt i kroppen symptomer

0
670
For lite salt i kroppen symptomer
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Salt hjelper til med å opprettholde balansen mellom vann i og rundt cellene dine. Lær mer om symptomer på for lite salt i kroppen.

Hva betyr det å ha lite natrium (salt) i kroppen?

Natrium (salt) er en viktig elektrolytt som hjelper til med å opprettholde balansen mellom vann i og rundt cellene dine. Det er viktig for riktig muskel- og nervefunksjon. Det hjelper også til å opprettholde stabile blodtrykksnivåer. Utilstrekkelig med natrium i blodet er også kjent som hyponatremia. Det oppstår når vann og natrium er ute av balanse. Med andre ord, det er enten for mye vann eller ikke nok natrium i blodet.

HØSTSALG!

SPAR KR 300 PÅ DE TO

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

FØRSTE MATKASSENE!

Normalt skal natriumnivået være mellom 135 og 145 millieekvivalenter per liter (mekv / l). Hyponatremia oppstår når natriumnivået ditt går under 135 mEq / L.

For lite salt i kroppen symptomer

Symptomer på lite natrium i blodet kan variere fra person til person. Hvis natriumnivået faller gradvis, kan det hende du ikke opplever noen symptomer. Hvis nivåene faller veldig raskt, kan symptomene dine være mer alvorlige. Å miste natrium raskt er en medisinsk nødsituasjon. Det kan føre til tap av bevissthet, anfall og koma.

Vanlige symptomer på lite salt i blodet inkluderer:

  • svakhet
  • tretthet eller lavt energinivå
  • hodepine
  • kvalme
  • oppkast
  • muskelkramper eller spasmer
  • forvirring
  • irritabilitet

Hvem er i faresonen?

Enkelte faktorer øker risikoen for lite natrium i blodet, inkludert:

  • høy alder
  • vanndrivende medikamenter
  • antidepressiv medikamenter
  • å være en idrettsutøver med høy grad av ytelse
  • å leve i et varmere klima
  • spise et natriumfattog kosthold
  • har hjertesvikt, nyresykdom, syndrom med upassende antiduretisk hormon (SIADH) eller andre tilstander

Hvis du er i fare for å ha for lite natrium, kan det hende du må være mer forsiktig med inntaket av elektrolytter og vann.

Forebygging av for lite salt i blodet

Å holde vann- og elektrolyttnivået i balanse kan bidra til å forhindre for lite natrium i blodet. Hvis du er en idrettsutøver, er det viktig å drikke riktig mengde vann under trening. Du bør også vurdere å drikke en rehydratiseringsdrikk, for eksempel Gatorade eller Powerade. Disse drikkene inneholder elektrolytter, inkludert natrium. De hjelper til med å fylle opp natrium tapt gjennom svette. Disse drikkene er også nyttige hvis du mister mye væske ved oppkast eller diaré.

I løpet av en typisk dag bør kvinner ha som mål å drikke 2,2 liter vann. Menn bør ta sikte på 3 liter vann. Når du er tilstrekkelig hydrert, vil urinen din være lys gul eller klar, og du vil ikke føle deg tørst.

Det er viktig å øke væskeinntaket hvis:

  • været er varmt
  • du er i høyden
  • du er gravid eller ammer
  • du kaster opp
  • du har diaré
  • du har feber

Du bør ikke drikke mer enn 1 liter vann i timen. Ikke glem at det er mulig å drikke for mye vann for raskt.

Relaterte artikler:

Hvor mye salt per dag

Hva gjør salt med kroppen

Annonse fra X-LIFE