For lite protein

0
22
For lite protein
Foto: Mark de Young - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Få næringsstoffer er like viktige som protein. Protein er byggesteinen i muskler, hud, enzymer og hormoner, og det spiller en viktig rolle i alle kroppsvev, og mangel kan føre til ulike helseproblemer.

De fleste matvarer inneholder noe protein. Som et resultat er sann proteinmangel sjelden i utviklede land. Imidlertid kan noen mennesker fortsatt være i fare. Mangel av protein kan føre til ulike helseproblemer, mens lavt proteininntak også kan være en bekymring, da det kan føre til subtile endringer i kroppen din over tid.

Hva er proteinmangel?

Proteinmangel er når folk ikke får tilstrekkelige mengder protein fra kostholdet sitt. Kwashiorkor, den mest alvorlige formen, ses oftest hos barn i utviklingsland.

Ødem

Nøkkelsymptomer på kwashiorkor er ødem og hovent underliv.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Fettlever

Et annet vanlig symptom på kwashiorkor er en fettlever eller opphopning av fett i leverceller. Ubehandlet, kan tilstanden utvikle seg til fet leversykdom, forårsake betennelse, arrdannelse og potensielt leversvikt. Fet lever er en vanlig tilstand hos overvektige mennesker, så vel som de som misbruker alkohol.

Hvorfor det oppstår i tilfeller av proteinmangel er uklart, men studier antyder at nedsatt syntese av fetttransporterende proteiner, kjent som lipoproteiner, kan bidra til tilstanden.

Problemer med hud, hår og negler

Proteinmangel setter ofte sitt preg på hud, hår og negler, som i stor grad er laget av protein. For eksempel er kwashiorkor hos barn preget av flassende eller splittende hud, rødhet og flekker av depigmentert hud. Tynt hår, falmet hårfarge, hårtap (alopecia) og sprø negler er også vanlige symptomer. Imidlertid er det lite sannsynlig at disse symptomene dukker opp med mindre du har en alvorlig proteinmangel.

Tap av muskelmasse

Musklene dine er kroppens største proteinreservoar. Når kostholdsprotein er mangelvare, har kroppen en tendens til å ta protein fra skjelettmuskulaturen for å bevare viktigere vev og kroppsfunksjoner. Som et resultat fører mangel på protein til muskelreduksjon over tid.

Selv moderat proteininsuffisiens kan forårsake muskelsvinn, spesielt hos eldre mennesker. En studie på eldre menn og kvinner fant at tap av muskler var større blant de som konsumerte de laveste mengdene protein. Dette har blitt bekreftet av andre studier som viser at et økt proteininntak kan bremse muskeldegenerasjonen som følger med alderdommen.

Større risiko for beinbrudd

Muskler er ikke det eneste vevet som påvirkes av lavt proteininntak. Beina dine er også i fare. Hvis du ikke får i deg nok protein, kan det svekke beinene dine og øke risikoen for brudd.

En studie på kvinner etter overgangsalderen fant at et høyere proteininntak var assosiert med lavere risiko for hoftebrudd. Det høyeste inntaket var knyttet til en redusert risiko på 69%, og animalsk kildeprotein så ut til å ha de største fordelene.

En annen studie hos postmenopausale kvinner med nylige hoftebrudd viste at inntak av 20 gram proteintilskudd per dag i et halvt år reduserte bentap med 2,3%.

Økt alvorlighetsgrad av infeksjoner

Et proteinunderskudd kan også ta sin toll på immunforsvaret. Nedsatt immunfunksjon kan øke risikoen eller alvorlighetsgraden av infeksjoner, et vanlig symptom på alvorlig proteinmangel.

For eksempel viste en studie på mus at det å følge en diett bestående av bare 2% protein var forbundet med en mer alvorlig influensainfeksjon, sammenlignet med en diett som ga 18% protein.

Større appetitt og kaloriinntak

Selv om dårlig appetitt er et av symptomene på alvorlig proteinmangel, ser det ut til å være motsatt for mildere former for mangel. Når proteininntaket ditt er utilstrekkelig, prøver kroppen din å gjenopprette proteinstatusen din ved å øke appetitten, og oppmuntre deg til å finne noe å spise.

Men et proteinunderskudd driver ikke matlysten spising, i det minste ikke for alle. Det kan selektivt øke folks appetitt på velsmakende matvarer, som ofte har mye protein. Selv om dette absolutt kan hjelpe i tider med matmangel, er problemet at det moderne samfunnet tilbyr ubegrenset tilgang til salte, kaloririke matvarer.

Mange av disse matvarene inneholder noe protein. Imidlertid er mengden protein i disse matvarene ofte betydelig lavt sammenlignet med antall kalorier de gir. Som et resultat kan dårlig proteininntak føre til vektøkning og fedme, kjent som proteinhevingshypotesen.

Relaterte artikler:

Frukt med mye protein

Proteinrike grønnsaker

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!