For lite fysisk aktivitet


INNTIL 50% RABATT!




Bare 1 av 4 voksne får de anbefalte nivåene av fysisk aktivitet. Lær mer om konsekvenser av for lite fysisk aktivitet.

Å ikke få nok fysisk aktivitet medfører høye helsemessige og økonomiske kostnader. Det kan bidra til hjertesykdom, type 2-diabetes, flere kreftformer og fedme. I tillegg er lave nivåer av fysisk aktivitet forbundet med flere titalls milliarder i helsekostnader hvert år.

Mennesker i alle aldre og forhold kan dra nytte av mer fysisk aktivitet, inkludert aerobe og muskelstyrkende øvelser, i henhold til de nye retningslinjene for fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet bidrar til normal vekst og utvikling, reduserer risikoen for flere kroniske sykdommer, og hjelper mennesker til å fungere bedre hele dagen og sove bedre om natten. Selv korte perioder med fysisk aktivitet kan forbedre helse og velvære.

De skadelige effektene av ikke å få nok fysisk aktivitet

Hjertesykdom

Hvis du ikke får nok fysisk aktivitet, kan det føre til hjertesykdom, selv for mennesker som ikke har andre risikofaktorer. Det kan også øke sannsynligheten for å utvikle andre risikofaktorer for hjertesykdommer, inkludert fedme, høyt blodtrykk, høyt kolesterol i blodet og type 2-diabetes.

Type 2 diabetes

Hvis du ikke får nok fysisk aktivitet, kan det øke risikoen for å utvikle type 2-diabetes. Fysisk aktivitet hjelper til med å kontrollere blodsukkeret (glukose), vekt og blodtrykk og hjelper til med å øke “godt” kolesterol og senke “dårlig” kolesterol. Tilstrekkelig fysisk aktivitet kan også bidra til å redusere risikoen for hjertesykdom og nerveskader, som ofte er problemer for personer med diabetes.

Kreft

Å få den anbefalte mengden fysisk aktivitet kan redusere risikoen for mange kreftformer, inkludert kreft i blære, bryst, tykktarm, livmor, spiserør, nyre, lunge og mage. Disse effektene gjelder uavhengig av vektstatus.

Helsefordelene ved fysisk aktivitet

Retningslinjene for fysisk aktivitet, gir nye funn om fordelene med vanlig fysisk aktivitet, som inkluderer:

  • Forbedret søvn.
  • Økt evne til å utføre hverdagslige aktiviteter.
  • Forbedret kognitiv evne og redusert risiko for demens.
  • Forbedret helse av bein og muskler.

I tillegg er å få nok fysisk aktivitet, sammen med å spise et sunt kosthold, den beste måten å opprettholde en sunn vekt. Folk som vil gå ned i vekt, kan trenge å få mer fysisk aktivitet og redusere kaloriinntaket.

Relaterte artikler:

Fysisk aktivitet og helse

Hvorfor øker pulsen under fysisk aktivitet

Om forfatteren

Spurt Av Spurt

ABILICA

AIRTRACKS!

40% PÅ GARMIN

OPPTIL 50% PÅ SPORTSKLOKKER!