Føler meg syk etter trening

0
570
Føler meg syk etter trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å føle seg syk eller kvalm etter trening er ikke uvanlig. Lær mer om årsaker til at du du føler deg syk etter trening, og hva du kan gjøre for å unngå det.

Kvalme etter trening

Trening har så mange fantastiske fordeler for vår fysiske, mentale og emosjonelle helse. Men det er ikke alltid like lett å får det til å passe det inn i timeplanene våre. Når vi trener, er det viktig at vi høster de positive fordelene og unngår de negative effektene. Helst bør vi se frem til å trene, og vi skal være fysisk i stand til det. Kvalme etter trening er en negativ bivirkning, men det er lett å unngå i mange tilfeller.

Begynner eller slutter treningen for brått

Du bør varme opp og kjøle deg ned før og etter en trening for å tøye muskler og lette hjerterytmen inn og ut av treningssonene. Dette er viktig for å unngå skader, men også for å unngå å bli kvalm. Akkurat som musklene og leddene våre, kan organene våre bli påvirket ved å begynne eller avslutte fysisk aktivitet brått, så start alltid i et lavere tempo og pass på å kjøle deg ned.

Spise og drikke før en trening

Kvalme kan også oppstå under trening fordi blod som strømmer til magekanalen og magen omdirigeres til musklene som jobber, og dermed bremser fordøyelsen og kan forårsake ubehag. Hvis du spiste innen 2 timer etter treningen. Å unngå å spise rett før du trener er noe de fleste vet. Men mat som er rik på fett og protein kan ta dobbelt så lang tid å fordøye enn lettere mat som toast eller bananer, noe som gir større sannsynlighet for å forårsake kvalme. Du vil ikke spise for mye før en trening uansett mat, men lettere fordøyelig mat vil være bedre før en trening uansett. Og prøv å spise omtrent tre timer før du begynner. Selv om du vil bli hydrert, ønsker du heller ikke å drikke for mye. For mye vann fortynner faktisk elektrolyttnivåene dine, noe som forårsaker hyponatremi, lav natriumkonsentrasjon i blodet. Dette kan føre til kvalme.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Hvilken trening du gjennomfører

Intens trening, som løping, kan lettere forårsake kvalme. Alt som fremdeles er i magen og blir fordøyd mens du trener, vil bli fordelit rundt, og mer etter hvert som treningsintensiteten øker. Du kan vurdere å bytte din nåværende trening med noe annet. Hvis du ikke har hatt i deg mye væske når du spiste, ta små slurker med vann for å se om det hjelper.

Trene i varmen

Varme får oss til å svette, noe som kan være en fin måte å følelsen av at vi har hatt en veldig hard treningsøkt. Men det kan også forårsake intens dehydrering og lavt blodtrykk, noe som kan føre til en reduksjon i blodtilførselen. I oppvarmede yogaklasser oppfordrer lærere ofte elevene til å ta så mange pauser de trenger og å holde seg hydrert. Sørg for å gjøre det uansett hva slags trening du gjennomfører i varmen. Hvis du trener ute og det er spesielt varmt, må du sørge for at du har vann med deg og drikke gjennom hele treningen.

Trene hardt i varmen

En vanlig årsak til å bli syk etter trening er å presse deg selv for hardt når kroppen ikke er klar for det. Enten du bare såvidt har begynt å trene, eller trener seks ganger i uken, må du trene på ditt eget formnivå. Det betyr ikke at du ikke skal presse deg selv, men gjør det gradvis. Å presse deg selv for hardt, utenfor grensene dine, kan føre til alle slags problemer, inkludert skader. Det er ikke en god idé å presse seg selv av mange grunner, og kvalme er bare én av grunnene til det.

Relaterte artikler:

Vondt i kroppen etter trening

Hoste etter trening

Annonse fra X-LIFE