Flyes med manualer

0
11
Flyes med manualer
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

JANUARSALG PÅ GARMIN!

DU SPARER 25%

Flyes med manualer er en øvre kroppsøvelse som kan bidra til å styrke bryst og skuldre. Lær mer om hvorfor og hvordan du kan trene flyes med manualer.

Den tradisjonelle måten å utføre en flyes med manualer på er å gjøre bevegelsen mens du ligger på ryggen på en flat eller skråbenk. Det er også en stående variasjon av flyes.

Hvilke muskler fungerer med flyes med manualer?

Flyes med manualer fungerer på følgende muskler:

  • bryst
  • skuldre
  • triceps

Andre fordeler med flyes

Flyes med manualer kan bidra til å åpne brystmusklene. Det kan bidra til å redusere smerter i øvre rygg, øke bevegelsesområdet og redusere tetthet i overkroppen. Du bør vurdere å bruke lettere vekter eller ingen vekter. Det kan hjelpe deg med å få med hele bevegelsesområdet uten å utvide for langt. Å utvide for langt kan føre til skade.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GJØR ET 

TRENINGSKUPP!

SPAR OPPTIL 40%

Hvordan utføre flyes med manualer

  • Legg deg flatt på ryggen på en flat benk. Plassere føttene godt på gulvet på hver side av benken. Hodet og ryggen skal forbli godt presset inn i benken under hele øvelsen.
  • La noen gi deg de to manualene, eller ta dem forsiktig opp fra gulvet og hold 1 i hver hånd.
  • Løft armene opp over hodet, slik at de strekkes ut, men ikke låses. Det bør være en svak bøyning i albuen, og håndflatene og manualene dine skal vende mot hverandre.
  • Pust inn og senk langsomt manualene i en buebevegelse til de er på linje med brystet. Armene dine blir utvidet til sidene, men ikke låst. Ikke slipp armene lavere enn skuldrene.
  • Pust ut og trykk sakte manualene opp i samme buebevegelse.
  • Utfør 10–15 repetisjoner. Hvile. Gjør 3 sett totalt.

Stående flyes med manualer

  • Stå opp med føttene fra hverandre i skulderbredde. Hold 1 manual i hver hånd.
  • Ta armene dine rett opp foran deg slik at de er på brystnivå, håndflatene vendende mot hverandre.
  • Strekk armene ut til sidene, til armene er utvidet. Hold armene på brystnivå hele tiden.
  • Ta dem tilbake til sentrum. Gjenta 10–15 ganger. Utføre 3 sett.

Progresjon

Når du blir sterkere, kan du prøve å øke vekten på manualene du bruker hver uke eller annenhver uke. Du kan prøve å løfte 1 til 3 kg hver uke. Alternativt kan du prøve å utføre flyes med manualer på en treningsball for ekstra utfordring. Dette er vanskeligere fordi du må bruke kjernen din for å stabilisere kroppen din under hele øvelsen. Til slutt vil du kanskje gå videre til å bruke en kabeltrekkmaskin eller utføre benkpress på treningsstudioet.

Hvis mulig, få en sertifisert personlig trener til å se deg og lære deg hvordan du skal utføre disse øvelsene. Å bruke riktig teknikk kan hjelpe deg med å få mest mulig ut av trekket, og det kan også bidra til å forhindre skade.

Relaterte artikler:

Brystpress med manualer

Hvorfor trene bryst

Annonse fra X-LIFE