Flerumettet fett

0
104
Flerumettet fett
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Flerumettet fett er en type kostholdsfett. Det er et sunt fett, sammen med enumettet fett. Lær mer om flerumettet fett.

Fakta om flerumettet fett

Flerumettet fett finnes i plante- og animalsk mat, som laks, vegetabilske oljer og noen nøtter og frø. Å spise moderate mengder flerumettet (og enumettet) fett i stedet for mettet og transfett kan være til fordel for helsen din. Flerumettet fett er annerledes enn mettet fett og transfett. Disse usunne fettene kan øke risikoen for hjertesykdom og andre helseproblemer.

Hvordan flerumettede fettstoffer påvirker helsen din

Flerumettet fett kan bidra til å senke LDL (dårlig) kolesterol. Kolesterol er et mykt, voksaktig stoff som kan forårsake tilstoppede eller blokkerte arterier (blodkar). Å ha lavt LDL-kolesterol reduserer risikoen for hjertesykdom. Flerumettede fettstoffer inkluderer omega-3 og omega-6 fett. Dette er essensielle fettsyrer som kroppen trenger for hjernens funksjon og cellevekst. Kroppene våre lager ikke essensielle fettsyrer, så du kan bare få dem fra maten.

Omega-3 fettsyrer er bra for hjertet ditt på flere måter:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Reduserer triglyserider, en type fett i blodet ditt
  • Reduserer risikoen for å utvikle uregelmessig hjerterytme (arytmi)
  • Reduserer oppbygging av plakk i arteriene
  • Senker blodtrykket litt

Omega-6 fettsyrer kan hjelpe med å:

Kontrollere blodsukkeret
Redusere risikoen for diabetes
Senke blodtrykket

Hvor mye skal du spise?

Kroppen din trenger litt fett for energi og andre funksjoner. Flerumettet fett er et sunt valg. Retningslinjer fra 2015 anbefaler at du ikke får mer enn 10% av de totale daglige kaloriene dine fra mettet fett (funnet i rødt kjøtt, smør, ost og meieriprodukter med mye fett) og transfett (finnes i bearbeidet mat). Hold det totale fettforbruket på ikke mer enn 25% til 30% av dine daglige kalorier. Dette inkluderer enumettede og flerumettede fettstoffer.

Å spise sunnere fett kan føre til visse helsemessige fordeler. Men å spise for mye fett kan føre til vektøkning. Alt fett inneholder 9 kalorier per gram. Dette er mer enn dobbelt så mye kalorier som finnes i karbohydrater og protein.

Det er ikke nok å tilsette mat med mye umettet fett i en diett fylt med usunn mat og fett. du bør i stedet erstatte mettet eller transfett med sunnere fett. Generelt er eliminering av mettet fett dobbelt så effektivt for å senke kolesterolnivået i blodet som å øke flerumettede fettstoffer.

Å ta sunne matvalg

De fleste matvarer har en kombinasjon av alle typer fett. Noen har større mengder sunt fett enn andre. Mat og oljer med større mengder flerumettede fettstoffer inkluderer:

  • Valnøtter
  • Solsikkefrø
  • Linfrø eller linolje
  • Fisk, som laks, makrell, sild, tunfisk og ørret
  • Maisolje
  • Soyabønneolje
  • Saflor olje

For å få helsemessige fordeler, må du erstatte usunne fettstoffer med sunne fettstoffer.

  • Spis valnøtter i stedet for kaker når du har lyst på en matbit. Men sørg for å holde porsjonen liten, da nøtter inneholder mange kalorier.
  • Erstatt noe kjøtt med fisk. Prøv å spise minst 2 måltider med fisk per uke.
  • Dryss malt linfrø på måltidet.
  • Tilsett valnøtter eller solsikkefrø i salater.
  • Kok med mais eller saflorolje i stedet for smør og fast fett.

Relaterte artikler:

Hva er umettet fett

Mettet og umettet fett

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!