Fjerne magefettet

0
263
Fjerne magefettet
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Magefett er mer enn en plage som gjør at klærne dine føles stramme; Det kan være direkte skadelig. Lær hvordan du skal fjerne magefettet.

Mange helseorganisasjoner bruker kroppsmasseindeks (BMI) for å klassifisere vekt og forutsi risikoen for metabolsk sykdom. Dette er imidlertid misvisende, ettersom mennesker med overflødig magefett har en økt risiko selv om de ser tynne ut. Selv om det kan være vanskelig å miste fett fra dette området, er det flere ting du kan gjøre for å fjerne magefettet.

Her er tips for å redusere magefett, støttet av vitenskapelige studier.

Spis rikelig med løselig fiber

Løselig fiber absorberer vann og danner en gel som hjelper til med å bremse maten når den passerer gjennom fordøyelsessystemet. Studier viser at denne typen fiber fremmer vekttap ved å hjelpe deg med å føle deg mett, slik at du naturlig spiser mindre. Det kan også redusere antall kalorier som kroppen din tar opp fra maten. Dessuten kan løselig fiber bidra til å redusere eller fjerne magefett.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Gjør en innsats for å konsumere mat med mye fiber hver dag. Utmerkede kilder til løselig fiber inkluderer:

  • linfrø
  • rosenkål
  • avokado
  • belgfrukter
  • bjørnebær

Unngå mat som inneholder transfett

Transfett blir til ved å tilføre hydrogen til umettet fett, for eksempel soyaolje. De finnes i noen margariner, og blir ofte lagt til matvarer, men mange matprodusenter har sluttet å bruke dem. Dette fettet har blitt koblet til betennelse, hjertesykdommer, insulinresistens. For å redusere magefettet og beskytte helsen din, les ingrediensetiketter nøye og hold deg unna produkter som inneholder transfett. Disse er ofte oppført som delvis hydrogenert fett.

Ha et kosthold rikt på protein

Protein er et ekstremt viktig næringsstoff for vektstyring. Høyt proteininntak øker frigjøringen av metthetshormonet PYY, som reduserer appetitten og holder deg mett lenger. Protein øker også metabolismen og hjelper deg å beholde muskelmassen under vekttap. Mange observasjonsstudier viser at folk som spiser mer protein, har en tendens til å ha mindre magefett enn de som har et kosthold som inneholder mindre protein.

Sørg for å inkludere en god proteinkilde til hvert måltid, for eksempel:

  • kjøtt
  • fisk
  • egg
  • meieri
  • bønner

Redusere stressnivået

Stress kan gjøre at du får magefett ved å få binyrene til å produsere kortisol, som også er kjent som stresshormonet. Forskning viser at høye kortisolnivåer øker appetitten og øker lagring av magefett. Dessuten har kvinner som allerede har en stor midje en tendens til å produsere mer kortisol som respons på stress. Økt kortisol øker fettmengden rundt midten. For å redusere magefett, delta i aktiviteter som lindrer stress. Å trene yoga eller meditasjon kan være effektive metoder.

Ikke spis mye sukkerholdig mat

Sukker inneholder fruktose, som har blitt koblet til flere kroniske sykdommer når det konsumeres for mye av det. Disse inkluderer hjertesykdommer, diabetes type 2, overvekt og fettlever. Observasjonsstudier viser en sammenheng mellom høyt sukkerinntak og økt bukfett. Det er viktig å innse at mer enn bare raffinert sukker kan føre til magefett. Sunnere sukker, for eksempel ekte honning, bør brukes sparsomt.

Gjennomføre aerob trening (kardio)

Aerob trening er en effektiv måte å forbedre helsen og forbrenne kalorier på. Studier viser også at det er en av de mest effektive treningsformene for å redusere magefettet. Imidlertid er resultatene blandet om hvorvidt trening med moderat eller høy intensitet er mest fordelaktig. Å variere med hvilken intensitet du trener gir trolig best effekt. Uansett er frekvensen og varigheten av treningsprogrammet ditt viktigere enn intensiteten. En studie fant at kvinner etter overgangsalderen mistet mer fett da de gjennomførte aerob trening i 300 minutter per uke, sammenlignet med de som trente 150 minutter per uke.

Kutt ned på karbohydrater – spesielt raffinerte karbohydrater

Å redusere karboinntaket kan være veldig gunstig for å redusere fettprosenten, inkludert magefett. Kosthold med under 50 gram karbohydrater per dag gir mindre fett hos personer som er overvektige, de som er i risikosonen for type 2-diabetes, og kvinner med polycystisk eggstokksyndrom. Du trenger ikke å følge et strengt lavkarbokosthold. Noe forskning antyder at å bytte ut raffinerte karbohydrater med ubearbeidet stivelsesholdige karbohydrater kan forbedre metabolsk helse og redusere magefett.

Relaterte artikler:

Mat som forbrenner magefettet

Stoffet som reduserer magefettet

Annonse fra X-LIFE