Fjerde etappe av Holmenkollstafetten – Wilhelm Færdens vei til Forskningsveien

0
243
Fjerde etappe av Holmenkollstafetten
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Lær mer om hvordan du skal trene for 4. etappe av Holmenkollstafetten, som går i en lang kupert løype frem til Forskningsveien ved Blindern.

Beskrivelse av fjerde etappe av Holmenkollstafetten

Fjerde etappe av Holmenkollstafetten

Distansen på fjerde etappe av Holmenkollstafetten er 1910 meter og går i «berg og dal» før det går slakt oppover mot Universitetet. Her går løypa flatt parti gjennom universitetsområdet. Deretter ned igjen mot til Forskningparken T-banestasjon, før det igjen går noe opp og ned, med en slak stigning inn mot veksling.

Hvordan trene for fjerde etappe av Holmenkollstafetten

Dette er en krevende etappe, både med tanke på lengden, men også på grunn av at løypa går mye opp og ned. Løypa stiger jevnt og har en høydeforskjell på 20 meter fra start til mål. Å løpe fjerde etappe av Holmenkollstafetten i høyt tempo, vil kreve aerob kapasitet, styrke og hurtighet. For å trene opp dette bør du trene med fokus på langintervaller, tempointervaller og tempotrening uten pause. Du bør også ha innslag av kortintervall i motbakker, for at du skal greie å opprettholde tempoet i de kneikene du møter under fjerde etappe av Holmenkollstafetten. Gjennomføre langintervaller med lengde på alt fra 800-1200 meter, og tempointervaller med lengde på 1500-2000 meter. Langintervaller kan du gjennomføre ukentlig gjennom hele treningsperioden, mens tempointervallene kan bli gjennomført hver annen eller tredje uke, og erstatte eller komme i tillegg til langintervallene, avhengig av hvor mye du trener hver uke. Ha innslag av kortintervaller på 100-400 meter på flatmark og i motbakker, for å trene opp styrke og hurtighet. Tempotrening uten pause på 10-20 minutter kan erstatte 2-4 treningsøkter med tempointervaller.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

Tredje etappe av Holmenkollstafetten – Pilestredet til Wilhelm Færdens vei

Trening for Holmenkollstafetten

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!