Fiberrik frokost

0
326
Fiberrik frokost
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Trenger du mer fiber i kostholdet ditt? Frokost er det perfekte tidspunktet for å få det. Lær mer om fiberrik mat du kan ha til frokost.

Fiber gir store helsemessige fordeler. For det første holder det deg å føle deg mett, noe som gjør det lettere å droppe usunn mat før lunsj. Bland fiber med protein, så får du enda mer energi som varer helt frem til lunsj.

Start dagen med et av disse smakfulle alternativene:

Gresk yoghurt med frukt korn

Proteinrik gresk yoghurt med fiberrik frukt, nøtter eller havregryn, gir en tilfredsstillende frokost. Bær, granola eller hakkede mandler er perfekte ingredienser. Du kan også tilsette skiver bananer, mango eller pærer – eller strimlet hvete eller kliflak. Du kan bytte ut frisk frukt til tørkede aprikoser eller fiken.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Havregryn

En kopp med havre har 4 gram fiber. Hvis du lager den med melk i stedet for vann, får du også en servering protein. Topp den med frisk, frossen eller tørket frukt og et dryss med hakkede nøtter. Eller tilsett quinoa, som har 5 gram fiber per kopp, for et trendy tilskudd til den vanlige varme frokosten.

Eggerøre med grønnsaker

Eggerøre er full av proteiner, men de er ikke en god kilde til fiber. Du kan endre det ved å legge til hakkede grønnsaker som spinat, brokkoli, artisjokk eller avokado. Eller bruk dem som fylling i en omelett. Servere med en skive fullkornsbrød for enda mer fiber.

Supersmoothies

Foretrekker å nippe til frokosten din? Da er denne smoothien noe for deg. Bruk melk eller yoghurt som base i stedet for juice. Legg deretter inn en halv kopp friske eller frosne skiver bananer eller bær, pluss en halv kopp hakkede grønnsaker. Spinat vil ikke endre smaken mye, og gulrøtter er naturlig søte. Tilsett en spiseskje chiafrø, linfrø eller nøttesmør for ekstra fiber. Du trenger ikke å tilsette sukker – frukten gir rikelig med sødme.

Frokostblanding, melk og frukt

Begynn med en frokostblanding som kliflak. Topp med skivede bananer, eller enda bedre, bær. Tilsett melk og en håndfull hakkede nøtter, så ser du på et sunt, fiberfylt måltid.

Relaterte artikler:

Frokost smoothie med havregryn

Lavkarbo frokost smoothie

Annonse fra X-LIFE