Fiber i frukt

0
69
Fiber i frukt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Fiber går ufordøyd gjennom magen og havner i tykktarmen, hvor den mater vennlige tarmbakterier, noe som gir deg helsemessige fordeler.

Visse typer fiber kan også fremme vekttap, senke blodsukkernivået og bekjempe forstoppelse. Det anbefalte, daglige inntaket er 25 gram for kvinner og 38 gram for menn. Imidlertid spiser de fleste bare rundt halvparten av det, eller 15–17 gram fiber per dag. Heldigvis er det relativt enkelt å øke fiberinntaket ditt. Bare integrere mat i kostholdet ditt som har en høy prosentandel (%) fiber per vekt.

Her har du noen fiberrike frukt som er både sunne og tilfredsstillende.

Pærer (3,1%)

Pæren er en populær type frukt som er både smakfull og næringsrik. Det er en av de beste fruktkildene til fiber.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Fiberinnhold: 5,5 gram i en mellomstor pære, eller 3,1 gram per 100 gram.

Jordbær (2%)

Jordbær er utrolig deilige. I tillegg er de et mye sunnere alternativ enn noe annen søppelmat. Interessant nok er de også blant de mest næringsrike fruktene du kan spise – fylt med vitamin C, mangan og forskjellige kraftige antioksidanter.

Fiberinnhold: 3 gram i en kopp, eller 2 gram per 100 gram. Dette er veldig høyt gitt sitt lave kaloriinnhold.

Avokado (6,7%)

Avokado er forskjellig fra de fleste frukter. I stedet for å være høy på karbohydrater, er den fylt med sunt fett. Avokado inneholder veldig mye vitamin C, kalium, magnesium, vitamin E og forskjellige B-vitaminer. De har også mange helsemessige fordeler.

Fiberinnhold: 10 gram i en kopp, eller 6,7 gram per 100 gram.

Epler (2,4%)

Epler er blant de godeste og mest tilfredsstillende fruktene du kan spise. De har også relativt mye fiber.

Fiberinnhold: 4,4 gram i et mellomstort eple, eller 2,4 gram per 100 gram.

Bringebær (6,5%)

Bringebær er svært næringsrike med en veldig sterk smak. De er fylt med vitamin C og mangan.

Fiberinnhold: En kopp inneholder 8 gram fiber, eller 6,5 gram per 100 gram.

Bananer (2,6%)

Bananer er en god kilde til mange næringsstoffer, inkludert vitamin C, vitamin B6 og kalium.

En grønn eller umoden banan inneholder også en betydelig mengde resistent stivelse, en type ufordøyelig karbohydrat som fungerer som fiber.

Fiberinnhold: 3,1 gram i en mellomstor banan, eller 2,6 gram per 100 gram.

Blåbær og bjørnebær

Blåbær (2,4%) og bjørnebær (5,3%).

Relaterte artikler:

Frukt og fiber

Mat med fiber

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!