Fett i kaffe

0
42
Fett i kaffe
Foto: Jakub Dziubak - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Kaffe er en av de mest populære drikkene i verden. Fordelene inkluderer appetittkontroll og forbedret metabolisme, noe som kan hjelpe med vekttap.

Kaffe har 0 gram fett. Likevel inneholder den populære drikken koffein, noe som kan føre til dårlig søvn og mer sukkerbehov hos enkelte individer – begge faktorer som kan påvirke vekten negativt. I tillegg inneholder mange kaffedrikker tilsatt sukker og overdreven kalorier.

Svart kaffe kan fremme en sunn vekt

Vanlig, svart kaffe inneholder veldig lite kalorier og høyt koffein. Koffein er et naturlig sentralstimulerende middel som kan øke stoffskiftet og redusere nivåene av sulthormoner, noe som kan forhindre vektøkning.

Kaffe kan fremdeles oppmuntre til vektøkning

Selv om noen studier antyder at kaffe kan være gunstig for vekttap, kan det også påvirke vekten negativt på flere måter.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Koffein kan forstyrre sunne søvnmønstre

Koffein virker som et stimulerende middel ved å blokkere effekten av adenosin, et kjemikalie i hjernen din som gjør deg søvnig. Dette kan være nyttig hvis du trenger et ekstra kick av energi. Men hvis det konsumeres senere på dagen, kan kaffe forstyrre søvnmønstrene dine. I sin tur kan dette føre til vektøkning. Dårlig søvn er assosiert med høyere kroppsvekt, økt appetitt og mer trang til bearbeidet mat.

Populære varianter av kaffe kan være fetende

Mange forbinder kaffe med en søt godbit, for eksempel bakverk. Det er fordi koffein endrer din opplevde sødme, noe som kan føre til suget sukkerholdig mat. Den daglige tilsetningen av en sukkerholdig matbit med kaffen kan føre til vektøkning.

For å unngå sukkerbehovet og potensiell vektøkning som kan komme med å konsumere søte godbiter med høyt kaloriinnhold, nyt kaffen din med matvarer som gir en kilde til protein og sunt fett – for eksempel en håndfull nøtter eller eggfrokost. Protein og fett fremmer fylde og kan redusere hyppigheten av sukkerbehov.

Visse kaffedrikker er fylt med kalorier og sukker

Selv om vanlig kaffe inneholder lite kalorier, er mange kaffedrikker fullpakket med kalorier fett og sukker. Kaféer og populære franchiser selger søte kaffedrikker som inneholder tilsatt sukker og hundrevis av kalorier. For eksempel har en Starbucks Grande (16 gram eller 470 ml) karamell Frappuccino 420 kalorier og over 16,5 ts (66 gram) sukker. Regelmessig inntak av sukkerholdige drikker, som blandinger av søtet kaffe, er forbundet med vektøkning og høyere risiko for fedme.

Hvordan drikke kaffe uten å gå opp i vekt

Du kan minimere risikoen for å gå opp i vekt med kaffe ved å begrense tilsatt sukker, innlemme sunnere smaksalternativer og unngå overskytende kalorier.

Relaterte artikler:

Kaffe og vektreduksjon

Kaffe kalorier

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!