Fett eller olje

0
40
Fett eller olje
Foto: Quin Engle - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Vi trenger alle litt fett i kostholdet vårt. Det er å få den rette balansen mellom de forskjellige typer fett som hjelper deg med å holde hjertet sunt.

Hvorfor vi trenger å spise noe fett

Vi trenger litt fett:

  • for energi
  • å absorbere litt vitaminer fra maten
  • for et sunt immunsystem
  • for at hjernen vår skal fungere.

Typer fett

Det er to hovedtyper av fett – mettet fett og umettet fett, og vi trenger noe av begge deler. Men for mye mettet fett vil øke kolesterolet i blodet, mens umettet fett er mer hjertesunt.

Å kutte ned på matvarer som inneholder mye mettet fett og erstatte dem med matvarer som inneholder mer umettet fett, kan forbedre kolesterolnivået ditt. Mettet fett finnes i animalsk mat, som fett kjøtt og meieriprodukter. De finnes også i kokosnøttprodukter og palmeolje. Umettet fett finnes i vegetabilske matvarer, som oliven- og vegetabilske oljer, nøtter og frø, samt fet fisk.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Hvor mye fett skal jeg spise?

Fett har veldig høy energi, så det kan få deg til å gå opp i vekt. For å sikre at du ikke inntar for mye energi, må du holde øye med hvor mye fett du spiser totalt. Omtrent en tredjedel av energien vår skal komme fra fett. Det er omtrent 70 gram for en kvinne og 90 gram for en mann per dag.

Hold mengden mettet fett du spiser på et lavt nivå ved å bytte mat som inneholder mye mettet fett, med mat som enten inneholder mye umettet fett eller lite fett. Men ikke spis mer umettet fett – slik at du ikke spiser for mye totalt. Sjekk etikettene på maten for å se hvor mye fett og mettet fett de inneholder.

Umettet fett

Det finnes forskjellige typer umettet fett som gjør forskjellige jobber i kroppen. De er kjent som “mono-umettet” og “flerumettet”. For et hjertesunt kosthold er det godt å spise en rekke matvarer slik at du får begge deler.

Mat som inneholder mye umettet fett inkluderer:

  • oljer fra grønnsaker, frø og nøtter, som solsikke, saflor, raps, oliven, valnøtt og maisolje
  • pålegg basert på disse oljene
  • nøtter og frø
  • fet fisk som sild, makrell, laks og ørret
  • avokado.

Umettet fett er vanligvis flytende ved romtemperatur, i motsetning til mettet fett som vanligvis er hardt. En type mono-umettet fett som er spesielt bra for deg, er omega 3 fett, som er den typen som finnes i fet fisk.

Transfett

I likhet med mettet fett er transfett dårlig for helsen vår. De øker LDL-kolesterol og senker også HDL (godt) kolesterol. Transfett lages når umettet fett som vegetabilske oljer blir oppvarmet til høye temperaturer av matindustrien. De fleste matvareselskaper har nå sluttet å tilsette transfett i maten vår. Så de fleste av oss spiser ikke mye transfett.

Transfett er noen ganger tilstede i bakverk, kaker, kjeks, kjeks, stekt mat, takeaways og harde margariner. Et tegn på at de er der er når du ser ordene «delvis hydrogenert fett» på etiketten. Det er best å unngå disse matvarene så mye som mulig. Noen transfett er til stede i meieriprodukter og rødt kjøtt, men bare i små mengder, og disse antas å være trygge å spise.

Relaterte artikler:

Karbohydrater fett og proteiner

Gå ned i fettprosent og bygge muskler

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!