Femte etappe av Holmenkollstafetten – Forskningsveien til Vinderen

0
234
Femte etappe av Holmenkollstafetten
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Lær hvordan du kan trene for 5. etappe av Holmenkollstafetten, som går fra Forskningsveien til Holmenveien på Vinderen.

Beskrivelse av femte etappe av Holmenkollstafetten

Femte etappe av Holmenkollstafetten

Distansen fra Forskningsveien til Holmenveien har en lengde på 1260 meter, og er relativt lett, men unntak av en kortere stigning i første del av etappen. Løypa stiger i 200 meter opp mot Ring 3, før løypa går ned igjen mot Vinderen. Løperne får en slak motbakke på 150 meter før veksling.

Trening for femte etappe av Holmenkollstafetten

For femte etappe av Holmenkollstafetten bør du trene opp hurtighet med korte og lange intervaller, og en del av intervalltreningen bør også bli gjennomført som motbakkeintervaller. Det kan også være en fordel å trene intervaller i nedoverbakker, siden store deler av etappen går slakt nedover mot Vinderen. Kortintervallene kan ha en varighet på alt fra 30-90 sekunder, og bør gjennomføres med moderat til hard intensitet. Kortintervaller i motbakker kan ha en lengde på 60-150 meter, med rolig jogg ned igjen som pause. Langintervallene kan ha en lengde på alt fra 800-1200 meter, og du kan med fordel veksle mellom langintervaller og tempointervaller utover i treningsperioden. Tempointervallene kan ha en lengde på 1500-2000 meter.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Fjerde etappe av Holmenkollstafetten – Wilhelm Færdens vei til Forskningsveien

Trening for Holmenkollstafetten

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!