Fem to dietten

0
81
Fem to dietten
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Fem to dietten er en populær form for periodisk faste som innebærer å spise regelmessig i 5 dager og spise veldig lite i 2 dager.

Periodisk faste er ethvert kosthold som inkluderer regelmessige perioder med ikke å spise eller faste.

Hva er fem to dietten?

5:2-dietten er en type periodisk faste. 5:2-dietten får navnet sitt fordi det innebærer å spise regelmessig i 5 dager i uken mens det drastisk begrenser kaloriinntaket på de to andre to dagene. Mens fem to dietten er en populær form for periodisk faste, er betegnelsen faste noe misvisende. I motsetning til en ekte faste, som innebærer å spise ingenting i en bestemt tidsperiode, er målet med fem to dietten å redusere kaloriinntaket på fastedagene til 25 prosent eller bare en fjerdedel av personens faste inntak de resterende dagene.

For eksempel vil en person som regelmessig spiser rundt 2000 kalorier per dag spise 500 kalorier på fastedager. Det er viktig at fastedager ikke er sammenhengende, fordi det er viktig å gi kroppen de kaloriene og næringsstoffene den trenger for å trives. Folk plasserer vanligvis fastedagene sine, for eksempel ved å ta kaloridagene sine på mandag og torsdag eller onsdag og lørdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

En del av kostholdets appell er denne fleksibiliteten. I stedet for å begrense maten en person kan spise, fokuserer 5:2-dietten på streng kaloribegrensning bare to dager i uken. Dette kan hjelpe noen mennesker til å føle seg mer fornøyde med kostholdet sitt, da de ikke vil føle at de går glipp av hele tiden.

De 5 normale dagene i fem to dietten bør imidlertid fortsatt innebære et sunt kosthold. Å spise sukkerholdig eller bearbeidet mat i 5 dager og deretter ha en liten pause er ikke lurt. Da bør du heller ha et sunt kosthold gjennom hele uken.

Hva er fordelene?

Fem to dietten kan ha flere fordeler, inkludert:

Vekttap

For det meste er det folk som følger 5:2-dietten som ønsker å gå ned i vekt. For å gå ned i vekt, trenger en person vanligvis å spise færre kalorier enn de forbrenner. Ernæringsfysiologer kaller dette et kaloriunderskudd. Når noen følger dette riktig, kan 5:2-dietten være en enkel og grei måte å kutte kalorier på, noe som kan bidra til å forbrenne ekstra fett. Selv om det ikke er mange studier på 5:2-dietten spesifikt, virker innledende studier på periodisk faste lovende. En 2018-gjennomgang og metaanalyse sammenlignet periodisk faste med enkle kalorirestriksjoner. Denne forskningen bemerket at periodisk faste er like effektivt som kalorirestriksjon når det gjelder vekttap og forbedring av metabolsk helse.

Reduserer risikoen for diabetes type 2

Innledende studier antyder også at en periodisk kaloridiett også kan bidra til å redusere risikoen for diabetes hos noen mennesker. Forskning fra 2014 antyder at både periodisk fastende dietter og kaloribegrensningsdietter bidro til å redusere faste insulinnivåer og insulinresistens hos voksne som var overvektige. Det ble etterspurt mer forskning for å bekrefte disse funnene.

Dette antyder ikke at periodisk faste er et bedre kosthold, bare et like effektivt alternativ for folk som synes kaloribegrensningsdietter er krevende.

Relaterte artikler:

5 2 dietten farlig

5 2 diett erfaringer

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!