Fem om dagen

0
68
Fem om dagen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Nesten all frukt og grønnsaker teller som 5 om dagen, så det kan være lettere enn du tror å få den anbefalte daglige mengden.

Hva teller som fem om dagen?

  • 80 gram fersk, hermetisert eller frossen frukt og grønnsaker teller som 1 av fem om dagen. Velg hermetisert frukt og grønnsaker i naturlig juice eller vann, uten tilsatt sukker eller salt.
  • 30 gram tørket frukt (dette tilsvarer rundt 80 gram fersk frukt) teller som en av fem om dagen. Tørket frukt bør spises ved måltidene, ikke som mellommåltid, for å redusere risikoen for tannråte.

Noen porsjoner teller bare en av fem om dagen:

  • 150 ml fruktjuice, grønnsaksjuice eller smoothie. Begrens mengden du drikker til totalt 150 ml om dagen. Knusing av frukt og grønnsaker i juice og smoothies frigjør sukkeret de inneholder, noe som kan skade tennene. Juice og smoothies bør konsumeres ved måltidene, ikke som mellommåltid, for å redusere risikoen for tannråte.
  • 80 gram bønner. Disse teller bare 1 av 5 om dagen, uansett hvor mange du spiser. Dette er fordi selv om de er en god kilde til fiber, inneholder de færre næringsstoffer enn andre frukter og grønnsaker.

Ulike typer frukt og grønnsaker

Frukt og grønnsaker trenger ikke å være ferske for å telle som en av fem om dagen. De må heller ikke spises alene: de teller også om de er en del av et måltid eller et fat.

Disse teller alle også mot fem og dagen

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


  • Frossen frukt og grønnsaker.
  • Hermetisert eller hermetisert frukt og grønnsaker. Kjøp de i naturlig juice eller vann, uten tilsatt sukker eller salt.
  • Frukt og grønnsaker tilberedt i retter som supper, lapskaus eller pasta.
  • En 30 gram porsjon tørket frukt, som rips, dadler, sultanas og fiken, teller som en av dine 5 om dagen, men bør spises ved måltidene, ikke som mellommåltid, for å redusere effekten på tennene.
  • Frukt og grønnsaker i ferdigmat og kjøpte pastasauser, supper og puddinger.

Noen ferdige matvarer inneholder mye salt, sukker og fett, så ha dem bare av og til eller i små mengder.

Drikke og fem om dagen

  • Vær nøye med mengden fruktjuice og smoothies du drikker. Nåværende råd er å begrense forbruket av frukt- eller grønnsaksjuice og smoothies til totalt 150 ml om dagen (1 porsjon). Knusing av frukt i juice frigjør sukker de inneholder, noe som kan skade tennene. Selv usøtet fruktjuice og smoothies er sukkerholdige, så begrense disse til totalt 150 ml om dagen.
  • Å fortynne 150 ml fruktjuice med vann (vanlig eller med kullsyre) kan være et alternativ
  • Husk å holde fruktjuice og smoothies til måltidene for å redusere effekten på tennene.

Relaterte artikler:

Hvorfor er grønnsaker sunt

Grønnsaker med mye fiber

Annonse fra X-LIFE