Feber etter trening

0
571
Feber etter trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Å trene genererer varme. Jo mer intens og langvarig trening, jo mer varme genererer musklene. Lær mer om feber etter trening.

Feber etter trening

Kroppen din avleder denne varmen først og fremst ved å svette. Når svetten fordamper, går kroppsvarmen tapt. En liten økning i kroppstemperatur er ikke uvanlig under eller rett etter trening, spesielt hvis miljøet er varmt og fuktig. Imidlertid kan en betydelig økning i kroppstemperatur signalisere varmeutmattelse, heteslag eller en annen alvorlig tilstand. En høy eller vedvarende feber etter trening bør ikke ignoreres.

En intens treningsøkt eller sportsbegivenhet som involverer mer fysisk anstrengelse enn du er vant til, kan føre til en overdreven økning i kroppstemperaturen. Denne tilstanden er kjent av den medisinske betegnelsen anstrengende varmesykdom, og det er mest sannsynlig at denne tilstanden forekommer under varme, fuktige forhold. Et varmt, fuktig miljø begrenser effektiviteten av å avkjøle kroppen din gjennom svette. Intens svette i varme omgivelser får deg også til å miste mer kroppsvæske, noe som ytterligere kompromitterer kroppens evne til å opprettholde en normal kroppstemperatur. Selv om det er mindre vanlig, kan anstrengende varmsykdom også oppstå ved langvarig eller intens trening under kalde forhold, spesielt hvis klærne eller verneutstyret begrenser kroppens evne til å avkjøle seg.

Tilstander med varmesykdom

Varmesykdom omfatter en gruppe varmerelaterte forhold som kan oppstå ved intens trening. Disse forholdene spenner fra mindre til potensielt livstruende. Nivået på økning i kroppstemperatur sammen med andre faktorer – inkludert hydratiseringsstatus og elektrolyttbalanse, er avgjørende for å bestemme alvorlighetsgraden.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Kroppstemperatur er en viktig faktor for å skille varmeutmattelse fra heteslag. En temperatur på 40 eller høyere indikerer typisk heteslag. En forhøyet kroppstemperatur under 40 grader, tyder på utmattelse av anstrengelse. Imidlertid varierer kapasiteten til å tolerere forhøyet kroppstemperatur, så ledsagende tegn og symptomer er også viktig.

Symptomer

Muskelkramper kan utvikle seg med intens trening uavhengig av temperatur, men forekommer oftere i et varmt miljø. Utviklingen av muskelkramper kan være det første tegnet på overoppheting. Hvile og væskeinntak er best i denne situasjonen. Fortsatt trening ledsaget av en forhøyet kroppstemperatur kan føre til varmeutmattelse, noe som krever rask behandling for å avkjøle og rehydrere kroppen. Vanlige symptomer inkluderer:

  • Svimmelhet
  • Svimmelhet eller besvimelse
  • Kvalme, diaré eller magekramper
  • Svakhet og redusert ytelse
  • Rikelig svette eller kjølig, klam hud
  • Hyperventilering
  • Hodepine

Anstrengende heteslag er livstruende og krever akutt legehjelp. I tillegg til en kroppstemperatur på 40 grader eller høyere, kan symptomer inkludere

  • desorientering
  • forvirring
  • irritabilitet
  • aggressivitet eller irrasjonell atferd
  • svimlende eller kollaps
  • Varm hud som kan være våt eller tørr
  • oppkast eller diaré
  • besvimelse
  • anfall eller koma

Feber etter trening

En feber under 40 grader etter å ha trent, er vanligvis relatert til overanstrengelse, og går vanligvis tilbake til det normale innen en time eller to med hvile og væskeinntak. Husk også at feber noen ganger oppstår tilfeldig etter intens trening. Se etter andre tegn og symptomer på vanlige sykdommer, for eksempel forkjølelse, influensa eller magevirus.

En vedvarende eller forsinket feber etter intens eller langvarig trening kan indikere et annet problem. Eksempelvis kan ekstrem trening når du ikke er vant til det føre til nedbryting av muskelvev. Denne tilstanden, kjent som anstrengende rabdomyolyse, er preget av utbredt muskelsårhet, ømhet og svakhet som utvikler seg etter overdreven trening.

Relaterte artikler:

Feber og høy puls

Trene med feber

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!