Faste slanking

0
116
Faste slanking
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Faste er en gammel praksis, ofte gjort av religiøse grunner, men å faste for å gå ned i vekt praktiseres også av mange. Fungerer det?

Faste og slanking

Fasting er en gammel praksis, ofte gjort av religiøse grunner, men faste for vekttap fanger fremdeles den offentlige oppmerksomheten. Du kan finne dusinvis av «gjør-det-selv-dietter» om fordelene ved å faste, alt fra å spyle «giftstoffer» ut fra kroppen til å gå ned 30 kilo fett på 30 dager. Det er sant at faste – det vil si å spise lite eller ingen mat – vil resultere i vekttap, i det minste på kort sikt. Men risikoen kan langt på vei oppveie fordelene, og til slutt kan faste føre til mer skade enn godt.

Typiske planer for faste

Fastende regimer varierer, men den grunnleggende forutsetningen starter vanligvis med et strengt regime som bare tillater vann, juice, te og kaffe. Noen planer tillater noen få matvarer, men kalles fortsatt faste fordi de gir så få kalorier. Ikke alle faster er like. Noen kan være helt trygge, for eksempel medisinske faste som er under tilsyn av en lege. Religiøs og kulturell faste er vanligvis ikke ment å fremme vekttap. Den virkelige faren ligger i å faste i lengre perioder, alt fra tre dager til en måned.

Farene ved å faste for vekttap

Når du reduserer kaloriinntaket dramatisk, vil du gå ned i vekt. Men det kan også forårsake alle slags helseproblemer, inkludert muskeltap. Når du begynner å faste, går kroppen din inn i sparemodus og forbrenner kalorier saktere enn du ellers ville ha gjort.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

Husk at den opprinnelige vekten som går tapt under en faste, først og fremst er flytende eller «vannvekt», ikke fett. Og når du går tilbake til å spise, kommer vanligvis all tapt vekt tilbake. Ikke bare får de fleste tapt vekt raskt tilbake, de pleier også å legge til på ekstra kilo fordi en langsommere metabolisme gjør det lettere å gå opp i vekt. Verre er det at vekten som gjenvinnes sannsynligvis vil være fett. Muskler du har mistet under fasten, må du trene for å få tilbake.

Bivirkninger av faste inkluderer svimmelhet, hodepine, lavt blodsukker, muskelsmerter, svakhet og tretthet. Langvarig faste kan føre til anemi, svekket immunforsvar, lever- og nyreproblemer og uregelmessig hjerterytme. Fasting kan også føre til vitamin- og mineralmangel, muskelnedbrytning og diaré. Risikoen blir mer komplisert og alvorlig jo lenger du holder deg til en faste, eller hvis du gjentatte ganger faster.

Hvorfor du ikke trenger å faste

Det høres logisk ut at faste kan rense kroppen din for skadelige stoffer som kan forårsake en rekke plager som overvekt, tretthet og hodepine. Men det er ingen vitenskapelige bevis for at du trenger å faste for å «rense» kroppen din eller fjerne giftstoffer. Kroppen din – spesifikt nyrene, leveren, lungene, tykktarmen og huden – er perfekt i stand til å fjerne giftstoffer i seg selv.

Sannheten om faste

Poenget: Ernæringseksperter er enige om at faste kan potensielt være farlig, og ikke spesielt effektiv måte å gå ned i vekt på. I stedet for en faste, velg heller et kosthold som minimum gir 1500 kalorier og inkluderer en rekke frukt, grønnsaker, fullkorn, melk med lite fett, magert protein og sunt fett sammen med regelmessig fysisk aktivitet.

Hvis du ikke er overbevist og likevel vil faste, må du først konsultere legen din først.

Relaterte artikler:

Faste helsegevinst

Periodisk faste og vektnedgang

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!