Faste i 3 dager

0
46
Faste i 3 dager
Foto: Daniele Levis Pelusi - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Et vanndiett er en type faste som har eksistert siden 1970-tallet. Selv om noen mennesker utnytter fordelene, har det ikke vært mye bevis på suksessen. Lær mer om faste på vann i 3 dager.

Fordeler med vann

Menneskekroppen består av 60 prosent vann. Som sådan trenger mennesker en viss mengde vann per dag for å overleve; Kvinner trenger omtrent 2,3 liter per dag, mens menn trenger omtrent 3,2 liter.

For det første hjelper vann med å regulere kroppstemperaturen, og holder den på et normalt nivå. Det hjelper også med å smøre leddene og beskytte ryggmargen ved å fungere som en støtdemper. Til slutt hjelper det deg å skylle avfall gjennom svette, vannlating og avføring.

Det tre-dagers vanndiett er en type faste der det kun konsumeres vann. I følge en gjennomgang publisert i februar 2018-utgaven av tidsskriftet BMC Complementary and Alternative Medicine, fant forskerne at faste forbedret hypertensjon, revmatoid artritt, kardiovaskulær sykdom, metabolsk syndrom, slitasjegikt og mer. Imidlertid er det ikke mye forskning som evaluerer sikkerheten ved å faste bare på vann i 3 dager. Mens inntak av vann ledsaget av mat til daglig anbefales, kan det være farlig å konsumere bare vann over tre eller flere dager.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Farer ved vannfasting

Før du begynner på en faste som varer 3 dager, bør du kjenne til risikoen. Bivirkningene av å faste bare på vann, er tretthet, søvnløshet, kvalme, hodepine og høyt blodtrykk.

Et vanndiett er en type periodisk faste, som har sine fallgruver. Som en vekttapstilnærming er det ikke nødvendigvis den beste, ettersom å avstå fra å spise i lange perioder kan føre til at folk hiver seg på usunn mat som en «belønning». Det kan være en trang til å spise for mye i løpet av ikkefastende dager.

Harvard Health Publishing advarer mot periodisk faste for de med visse tilstander, for eksempel diabetes. Også de som tar medisiner for hjertesykdom eller blodtrykk, bør unngå periodisk faste, ettersom de er mer utsatt for elektrolyttavvik. Andre potensielle fallgruver, ifølge Mayo Clinic, er at faste og trene samtidig kan føre til lavt blodsukker, noe som kan føre til svimmelhet og forvirring, og at å hoppe over frokost har vært assosiert med fedme.

Sunne måter å gå ned i vekt

Det er mange sunne måter å gå ned i vekt som ikke innebærer periodisk faste. Den beste måten å gå ned i vekt kommer av en kombinasjon av sunn mat og trening. Du kan erstatte usunn mat med frukt, grønnsaker, fullkorn, proteiner og meieriprodukter med lite fett. Du kan også tilberede maten på en sunnere måte, for eksempel å koke maten i stedet for å steke den. En måte å holde seg på et sunt kosthold er å føre en matlogg, som vil hjelpe deg med å bli bevisst på usunne matvaner.

Å gjøre fysisk aktivitet regelmessig vil også hjelpe deg med dine vekttapsmål. Både kondisjonstrening og styrketrening vil hjelpe deg å forbrenne kalorier. Faktisk, er å få mer muskler en god måte å forbrenne kalorier når du ikke trener. Prøv å finne fysiske aktiviteter du liker, og være i bevegelse så ofte du kan. Det kan bety at du tar trappene i stedet for heisen eller parkerer bilen lenger unna, slik at du må gå.

Relaterte artikler:

Hva er faste

Faste en dag i uken

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!