Faste for å gå ned i vekt

0
42
Faste for å gå ned i vekt
Foto: Pixabay.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Faste er en eldgammel praksis, ofte utført av religiøse årsaker, men faste for vekttap fenger fremdeles mange. Lær mer om faste for å gå ned i vekt er et godt alternativ.

Det er sant at faste – det vil si å spise lite eller ingen mat – vil føre til vekttap, i det minste på kort sikt. Men risikoen oppveier langt på vei fordelene, og kan til slutt forårsake mer skade enn godt.

Typiske vekttapplaner som involverer faste

Fasteregimer varierer, men den grunnleggende forutsetningen starter vanligvis med et strengt regime som bare tillater vann, juice, te eller kaffe. Noen planer tillater noen få faste matvarer, men kalles fortsatt faste fordi de gir så få kalorier.

Ikke alle fastemetoder er like. Noen kan være helt trygge, for eksempel medisinsk faste under tilsyn av en lege. Religiøs og kulturelt betinget faste blir vanligvis utført som en handling av hengivenhet, varer fra 24-48 timer, og er ikke ment å fremme vekttap.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Fasting som varer en dag eller to vil neppe være farlig for de fleste sunne voksne. Men høyrisikogrupper som eldre, alle med en kronisk sykdom, gravide og barn frarådes enhver form for faste. Den virkelige faren ligger i å holde seg til faste i lengre perioder, fra tre dager til en måned.

Farene med å faste for vekttap

Når du reduserer kaloriinntaket ditt dramatisk, vil du gå ned i vekt. Men det kan også forårsake alle slags helseproblemer, inkludert muskeltap. Videre, når du begynner å faste, går kroppen din i sparemodus og forbrenner kaloriene saktere.

Husk at den innledende vekten som går tapt ved faste først og fremst er væske eller «vannvekt», ikke fett. Og når du går tilbake til å spise vanlig, får tapt vekt som regel en returbillett tilbake. Ikke bare gjenvinner de fleste vekttapet raskt, de pleier å legge til noen ekstra kilo fordi en lavere metabolisme gjør det lettere å gå opp i vekt. Verre enda, er det sannsynlig at vekten som er gjenvunnet er fett, mens tapte muskler trenes opp igjen.

Bivirkninger av faste inkluderer svimmelhet, hodepine, lavt blodsukker, muskelsmerter, utmattelse og tretthet. Langvarig faste kan føre til anemi, svekket immunforsvar, lever- og nyreproblemer og uregelmessig hjerterytme. Faste kan også resultere i vitamin- og mineralmangel, muskelnedbrytning og diaré. Risikoen blir mer komplisert og alvorlig jo lenger du holder deg til faste, eller hvis du gjentatte ganger faster.

Hvorfor du ikke trenger et detoxdiett

Det høres logisk ut at faste kan rense kroppen din for skadelige stoffer som kan forårsake en rekke plager som fedme, tretthet og hodepine. Men det er ingen vitenskapelige bevis for at du trenger å faste for å «rense» kroppen din eller fjerne giftstoffer. Kroppen din – spesielt nyrene, leveren, lungene, tykktarmen og huden – er i stand til å fjerne giftstoffer selv.

Sannheten om å faste for å gå ned i vekt

Poenget: Ernæringseksperter er enige om at faste er en potensielt farlig og ikke spesielt effektiv måte å gå ned i vekt.

I stedet for faste, ha et sunt kosthold som du kan holde fast ved på lang sikt. Ha et sunt kosthold gir minst 1200 kalorier og inkluderer en rekke frukt, grønnsaker, fullkorn, fettfattig meieriprodukter, magert protein og sunne fettstoffer, sammen med regelmessig fysisk aktivitet. Hvis du ikke er overbevist og vil gå fort ned i vekt, må du først konsultere legen din.

Relevante artikler:

Periodisk faste 14 timer

Faste og trening

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!