Faste en dag i uken

0
50
Faste en dag i uken
Foto: Moritz Kindler - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Det er noen bevis som tyder på at faste en gang i uken kan gi deg noen av de mange helsemessige fordelene ved lengre faste.

Så før du prøver ut 3 dager uten mat og vann, la oss se på noen av de helsemessige fordelene ved å faste en gang i uken.

Faste kan hjelpe med fetttap

I stedet for å tenke på å faste som en diett, kan du prøve å tenke på det som kaloribegrensning. Vi går opp i vekt fordi vi spiser mer enn den daglige kaloriforbruket. Hvis vi drastisk reduserer kaloriene våre en dag i uken, skaper vi faktisk et kaloriunderskudd, noe som kan føre til tap av fett.

Kroppen din trenger fortsatt energien for å fungere, men i en fastende tilstand vender den seg til fettlagre som sin primære kilde for drivstoff, i stedet for sukker. Nedgangen i insulin som oppleves under faste kan også øke fettapet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Faste kan få hormonene dine under kontroll

Å faste en dag i uken er nesten som å trykke på reset-knappen for sulthormonene og energibalansen. Leptin (hormonet som forteller oss når vi er mett) og ghrelin (hormonet som regulerer sult) påvirkes sterkt av maten vi spiser. Leptinnivåer i overvektige er vanligvis høyere, noe som kan indikere leptinresistens. Det betyr at du er overvektig, men hjernen din kan bare ikke gjenkjenne det. Ghrelin nivåer, derimot, er vanligvis lavere. Dette kan føre til overforbruk og dårlige valg av mat.

En studie viser at faste i perioder på 24 timer eller fastedager har en positiv effekt på ghrelin og leptin, uten å endre sultnivået. Så selv under faste kan sultnivåene våre forbli lave mens de opprettholder en følelse av metthet.

Fasting kan senke blodtrykket

Hypertensjon eller høyt blodtrykk har vært knyttet til en rekke kardiovaskulære problemer, inkludert hjertesykdom og hjerneslag. En studie viser at faste faktisk kan redusere blodtrykket. Det antas at årsaken til blodtrykksfallet skyldes den økte insulinfølsomheten og utskillelsen av noradrenalin i nyrene, noe som resulterer i at blodårene dine åpner seg og at trykket frigjøres.

Faste får din insulinfølsomhet tilbake på sporet

En av nøklene til å håndtere vekten din er ikke overraskende å håndtere insulinnivået. Faste har gjentatte ganger vist seg å gi en positiv effekt på insulinfølsomheten, som er kroppens evne til å tåle karbohydrater bedre.

Insulin er et fettlagringshormon som skilles ut fra bukspyttkjertelen. Det lar kroppen din bruke glukose fra blodet ditt som drivstoff. Etter at vi har spist et måltid, vil blodsukkernivået øke. Dette vil sende en melding til bukspyttkjertelen for å frigjøre insulin. Insulinet fester seg til cellene og lar cellene absorbere sukker for energi. Overvektige har en tendens til å ha dårlig insulinfølsomhet, noe som fører til en økning i fettlagring.

Fasting har vist seg å øke nivåene av spesifikke proteiner som bidrar til å forbedre insulinfølsomheten og redusere den totale fettlagringen.

Faste gjør deg smartere

Det er riktig. Å spise mindre kan gjøre deg smartere! Faste øker produksjonen av et protein som kalles hjerneavledet nevrotrofisk faktor (BDNF). BDNF er et protein som signaliserer produksjonen av nevroner som fremmer hjernens helse. Dette kraftige proteinet har også vist seg å bekjempe symptomer assosiert med Alzheimers og Parkinsons sykdom.

Faste kan styrke immunforsvaret ditt

Du antar kanskje at å spise mindre vil ha en negativ effekt på kroppens evne til å bekjempe infeksjon på grunn av mangel på næringsstoffer. Men som mennesker utviklet vi oss til å gå gjennom korte perioder når det var mangel på mat. Det er derfor blitt antydet at ‘å bli sulten’ er en del av kroppens naturlige status quo. En studie har vist at inntak av færre kalorier over korte perioder har en direkte sammenheng med vevsimmunitet i kroppen. Å spise mindre kan med andre ord føre til en immunrespons som bekjemper hverdagsinfeksjoner.

Faste kan hjelpe deg å leve lenger

Fasting i perioder på 12 timer eller lenger kan utløse det som kalles autofagi. Autofagi er en prosess som vi gjennomgår regelmessig når vi eldes, og det er å regenerere og reparere.

Gamle, døde proteiner og andre giftstoffer som henger i for lenge, har en tendens til å tette kroppen vår og redusere den daglige funksjonen. Dette fremskynder også aldringsprosessen og kan føre til en hel rekke andre aldersrelaterte sykdommer, inkludert demens.

Det er noen få metoder vi kan bruke for å utløse denne prosessen med cellefornyelse. En av de mest effektive er faste! Faste senker insulinnivået, noe som kan øke autofagi-prosessen dramatisk.

Faste kan redusere betennelse

Kronisk betennelse har nå vært knyttet til det store flertallet av kroniske sykdommer. 350 millioner mennesker over hele verden lider av tilstander som leddgikt og osteoporose. Betennelse er forårsaket av frigjøring av celler i kroppene våre kalt monocytter som produseres gjennom dårlige spisevaner. Studier har vist at faste kan sette monocytter i ‘hvilemodus.’ Monocytter i matet tilstand er langt mer inflammatoriske enn de monocytter i fastende tilstand.

Relaterte artikler:

Fordeler med faste

Faste for å gå ned i vekt

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!