Faste 24 timer

0
33
Faste 24 timer
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 40%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Periodisk faste innebærer helt eller delvis å avstå fra å spise i en bestemt tid, før du spiser regelmessig igjen. Lær hvordan du faster i 24 timer.

En ukentlig 24-timers faste

På en faste i 24 timer kan en person drikke vann, te og kalorifrie drikker. Å faste helt i 24 timer , kjent som Eat-Stop-Eat-faste, innebærer å ikke spise mat i 24 timer om gangen. Mange faster fra frokost til frokost eller lunsj til lunsj.

Folk på denne diettplanen kan drikke vann, te og andre kalorifrie drinker i løpet av faste. Man bør gå tilbake til normale spisemønstre på ikkefastende dager. Å spise på denne måten reduserer en persons totale kaloriinntak, men begrenser ikke de spesifikke matvarene den enkelte bruker.

En 24-timers faste kan være utfordrende, og det kan føre til tretthet, hodepine eller irritabilitet. Mange mennesker opplever at disse effektene blir mindre ekstreme etter hvert som kroppen tilpasser seg dette nye spisemønsteret. Folk kan ha nytte av å prøve en 12-timers eller 16-timers faste før de går over til 24-timers faste.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

24 timers faste

En 24-timers faste kan også vare fra middag til middag, eller frokost til frokost, uansett hva du vil. For eksempel vil du spise middag klokken 19 og deretter faste til neste dag middag klokken 19. I dette regimet går du faktisk ikke en hel dag uten å spise, siden du fremdeles tar et måltid på den fastedagen.

Denne fasteperioden har flere viktige fordeler. For det første, som en lengre varighet, har den en tendens til å være litt mer effektiv. Fordi du fremdeles spiser hver dag, kan medisiner som må tas sammen med mat fortsatt tas. For eksempel bør metformin, jerntilskudd eller aspirin tas sammen med mat og kan tas sammen med ett måltid på fastedagen.

Den største fordelen med 24-timers faste er at den enkelt kan bli innlemmet i hverdagen. De fleste mennesker vil for eksempel spise middag med familien hver eneste dag. Ettersom du fremdeles spiser middag hver dag, er det mulig å faste i 24 timer uten at noen vet noe annet, siden det egentlig bare betyr å hoppe over frokost og lunsj den dagen.

Dette er spesielt enkelt i løpet av en arbeidsdag. Du drikker ganske enkelt morgenkaffen, men hopper over frokosten. Du dropper lunsj og kommer hjem itil middag, igjen. Dette sparer både tid og penger. Det er ingen opprydding eller matlaging til frokost. Du sparer en time ved lunsjtid hvor du kan jobbe, og være hjemme til middag uten at noen engang vet at du har fastet i 24 timer.

En av de viktigste bekymringene ved faste i 24 timer er tap av mager kroppsmasse, eller muskler. Det er gjort mange studier på dette, og denne frykten er i stor grad ubegrunnet, spesielt for personer med overvekt. I en studie ga ikke faste annenhver dag noe tap av mager kroppsmasse i løpet av 22 dager, selv om kroppsvekten stadig ble redusert.

Relaterte artikler:

Hvordan faster man

Hva skjer med kroppen når man faster