Fartstrening med intervaller

0
437
Fartstrening med intervaller
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


Fartstrening med intervaller. Lær mer om hvordan du kan gjennomføre fartstrening med intervaller, og hva du kan trene av intervaller.

Intervalltrening for å bli raskere

Intervalltrening kan være en effektiv måte å trene på for å bli en raskere løper, og er trening løpere på alle nivå kan gjennomføre. Det forutsetter at det blir trent intervall med utgangspunkt i eget formnivå, noe som enkelt kan gjennomføres med progressiv intervalltrening. Ved å veksle mellom å trene variert intervalltrening, kan du forbedre din aerobe kapasitet, og bli en raskere og mer utholdende løper.

Fartstrening med progressiv intervalltrening

Progressiv intervalltrening i denne sammenhengen vil si at du kan variere farten og intensiteten innenfor det enkelte intervallet, eller fra et intervall til et annet. Å løpe intervaller progressivt på denne måten vil gi deg en rekke fordeler som løper, både fysisk og mentalt. Progressiv intervalltrening vil gjøre treningen mer motiverende, og kan bidra til en jevnere formutvikling. Dersom du løper intervallene progressivt raskere innenfor hvert intervall, og mellom intervallene, venner kroppen og muskulaturen seg gradvis til den økte belastningen. Trener du på denne måten oppleves ikke intervalltreningen så hard, og treningsøkta kan bli mer gøy og motiverende.

Fartstrening med variasjon

Du kan variere med hva slags intervalltrening du gjennomfører, og det er vanlig å skille mellom kortintervall og langintervall. Kortintervaller i denne sammenhengen er periodevis løping med høy intensitet, som strekker seg over kort tid eller distanse. Langintervaller når du trener intervall, kan være løping i lengre perioder med en intensitet rundt anaerob terskel eller noe under. I likhet med kortintervaller, skal pausene være korte, slik at pulsen ikke går helt ned igjen mellom hvert intervall. Du kan variere intervalltreningen med motbakkeintervall, som intervalltrening med varierende lengde i motbakker med 5-7 graders lengde, eller du kan trene pyramideintervall, der du øker lengden på intervallene gradvis til du når en topp, for så å løpe kortere og kortere intervaller på vei ned igjen. Fartslek kan også være en form for intervalltrening der du veksler mellom å ha fartsøkninger i en ellers rolig treningsøkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Fartstrening med intervaller

Som vi har vært inne på, bør du gjennomføre all intervalltrening progressivt. Det vil gjøre intervalltreningen mer motiverende, og redusere risikoen skader. Har du liten eller ingen erfaring med intervalltrening fra før av, bør du kanskje starte opp med litt lavere intensitet på intervallene, for å gjøre intervalltreningen mer overkommelig. Husk at intervalltrening inngår som en del av treningen med moderat til hard intensitet, og bør ikke utgjøre mer en 20 prosent av den totale treningsmengden, kanskje enda mindre.

Relaterte artikler:

Effektiv fartstrening for å bli raskere på 10 km

Effektiv fartstrening som gjør deg raskere på 5 km

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!