Fartslek som en del av basistreningen

0
376
Fartslek som en del av basistreningen
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Fartslek som en del av basistreningen. Lær mer om hvor viktig fartslek kan være som en del av basistreningen om vinteren, når du trener deg opp til neste sesong.

Basistrening om vinteren

Mange løpere kan ha en tendens til å droppe helt løping med hard intensitet om vinteren. Det er kaldt, og kan være ubehagelig å puste inn mye kald luft når du trener hardt. Det kan være glatt og vanskelig å løpe med stor fart. Likevel, du skal ha en viss mengde løpetrening med hard til moderat intensitet gjennom stigningsløp, fartslek og intervall gjennom vinteren.

I denne artikkelen vil du lære mer om fartslek som en del av basistreningen om vinteren, og hvorfor fartslek kan være en viktig del av fartstreningen om vinteren.

Fartslek er motiverende fartstrening

Å trene fartslek kan være motiverende og på samme tid effektiv trening om vinteren. Intensiteten på fartslek skal ikke være for hard, men ligge rundt moderat, og du kan velge mellom trene strukturert og ustrukturert fartslek. Når du trener ustrukturert fartslek, trener du etter følelse, og bestemmer lengde og intensitet på fartslek etter dagsform. Når du gjennomfører fartstrening du hele tiden har full kontroll på, vil det være mer motiverende og lystbetont å gjennomføre denne type trening, og det øker sannsynligheten for at du gjennomfører fartstrening om vinteren. Effekten er likevel god, ved at du øker aerob kapasitet og vedlikeholder farten din gjennom hele vinteren.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Lav terskel for å komme i gang med fartslek

Fartslek kan være en fin inngang til trening med høyere intensitet for nybegynnere. Trener du fartslek etter formnivå, kan løpere med liten eller ingen erfaring med fartstrening gjennomføre denne type fartstrening.Det kan enkelt gjennomføres ved å legge inn fartsøkninger i en ellers rolig løpetur.

Fartslek som en del av basistreningen

Å trene fartslek som en del av basistreningen om vinteren, kan være en effektiv og motiverende måte å opprettholde farten din gjennom hele vinteren. Å gjennomføre én ukentlig fartstrening med moderat intensitet kan være nok. Dette er trening som er overkommelig for de aller fleste løpere, og kan bidra til at du har et bedre treningsgrunnlag når våren kommer.

Fartstrening for nybegynnere

8 ukers løpeprogram for nybegynnere

Annonse fra X-LIFE