Fartslek på tredemølle

0
466
Fartslek på tredemølle


HØSTSALG!



Lær mer om hvordan du kan gjennomføre effektiv fartstrening med fartslek på tredemølle, for å bli en raskere og mer utholdende løper.

Trene fartslek på tredemølle

Fartslek på tredemølle kan være effektiv trening for løpere på alle nivå, og kanskje spesielt for nybegynnere som ønsker å trene mer med høyere intensitet. Fartslek er effektiv trening, og en enkel og morsom form for fartstrening som kan gjøre det enklere for deg som nybegynner å komme i gang med andre former for intervalltrening. Fartslek innebærer å veksle mellom løping med lav og høy intensitet, over korte eller lengre distanser. Hvor ofte du veksler mellom å variere tempo, og hvor lenge, kan være tilfeldig, ved at du kan la ditt formnivå eller dagsform bestemme hvor ofte du legger inn fartsøkninger, og hvor lenge disse varer. Fartsleken kan også være mer strukturert, ved at du på forhånd definerer lengden eller tiden på fartsøkningene, og den rolige løpingen mellom hvert intervall.

Hvordan trene fartslek på tredemølle

Før du starter kan du stille opp tredmølla med 1-2 grader, for å kompensere for manglende luftmotstand. Det er også viktig at du kompenserer for manglende fraspark når du trener på tredemølle. Det kan du gjøre ved å kombinere løping ute med løping på tredemølla. Tåhev i trapper eller ribbe kan også være effektiv trening for å styrke leggmuskulaturen når du trener mye løping på tredemølle.

Bestem først om du skal løpe strukturert eller ustrukturert fartslek. For nybegynnere kan det være smart å starte med ustrukturert fartslek, for det er en mye friere form for fartslek, og du kan gjennomføre fartsøkninger etter hvordan du føler deg. Det kan gjøre treningen lettere og mer motiverende. Etter en rolig oppvarming på 10-15 minutter kan du gjennomføre den første fartsøkningen. Varigheten på fartsøkningene, kan tilpasses etter formnivå, men kan ha en lengde på alt fra 30 sekunder til 1-2 minutter. Antall repetisjoner kan tilpasses etter total lengde på treningsøkta. Fartslek på tredemølle passer fint å trene gjennom vinterhalvåret, da det er kaldt og mørkt ute, og kan være treningen du gjennomfører med høy intensitet som en del av basistreningen din.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Relaterte artikler:

Tempotrening på tredemølle

Løpeteknikk på tredemølle

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!