Fartslek om våren

0
355
Fartslek om våren

Fartslek om våren. Lær mer om hvordan du kan starte med fartslek, og hvorfor fartslek kan være effektiv fartstrening å starte med om våren.

Trene fartslek om våren

Etter lang vinter der fartstrening kanskje har hatt en mindre rolle i løpetreningen, og andre igjen har gjennomført lite eller ingen fartstrening i det hele tatt, kan fartslek være perfekt trening å starte med om våren. Fartslek kan være en skånsom og effektiv måte å komme i gang igjen med trening med høyere intensitet.

Fartslek om våren er kvalitetstrening

Våren er innledningen til en ny løpesesong, og fartslek kan med det være starten på kvalitetstrening med høyere intensitet. Det er ikke uvanlig med mer trening med høyere intensitet i starten av sesongen før konkurranser begynner, og fartslek kan være en effektiv og skånsom måte å innlede denne treningen på. Det er likevel viktig å huske på at trening med moderat til hard intensitet uansett ikke bør utgjøre mer enn 20 prosent av den totale treningsmengden din.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Hva er fartslek

Fartslek kan være en effektiv, enkel og morsom form for fartstrening som kan gjøre det enklere for nybegynnere å komme i gang med andre former for løpetrening med høyere intensitet. Fartslek kan være å veksle mellom løping med lav og moderat intensitet, over korte eller lengre distanser. Hvor ofte du veksler mellom å variere tempo, og hvor lenge, kan være tilfeldig, ved at du kan la ditt formnivå eller dagsform bestemme hvor ofte du legger inn fartsøkninger, og hvor lenge disse varer. Fartsleken kan også være mer strukturert, ved at du på forhånd definerer lengden eller tiden på fartsøkningene, og den rolige løpingen mellom hvert intervall.

Hvorfor trene fartslek om våren

Å trene fartslek gjør at kroppen din kan få en gradvis og naturlig tilvenning til det å løpe med høyere intensitet. Du får opp pulsen og får i gang muskulaturen. Siden du har full kontroll på med hvor høy eller lav intensitet du løper, får du en mer naturlig form opptrening av din aerobe kapasitet. Det må ikke alltid være hvor lang tid du bruker på å løpe en bestemt distanse som avgjør hvor hardt du skal trene, men også hvordan du faktisk føler deg. Da er fartslek en effektiv og motiverende måte å trene løping på.

Hvordan trene fartslek om våren

Hvordan du skal trene fartslek om våren kan avhenge av hvilken erfaring du har med å trene løping med høyere intensitet og ditt formnivå. Formnivået ditt bør alltid ha være utgangspunktet når du skal trene med høyere intensitet. Nybegynnere med liten eller ingen erfaring med fartstrening fra før av, bør starte med ustrukturert fartslek, der de bestemmer lengde på fartsøkningene og intensitet etter form. Gjennomføre fartsøkninger som ikke er for lange og for harde, og det bør heller ikke være for mange repetisjoner. Fartslek skal være gøy og overkommelig trening, og ikke trening du sliter deg helt ut på. Har du trent løping med høy intensitet gjennom hele vinteren, kan fartsleken være mer strukturert.

Fartslek om våren

Fartslek kan være perfekt å starte opp med om våren, enten du er nybegynner og har trent lite fartstrening eller om du er en mer erfaren løper som innleder en ny løpesesong. Fartslek kan uansett formnivå være en effektiv og skånsom form for fartstrening.

Relaterte artikler:

Fartslek som en del av basistreningen

Fartslek for nybegynnere

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her