Fartslek om morgenen

0
74
Fartslek om morgenen

Har du blitt en morgenløper og ønsker å ta steget videre med trening med høyere intensitet? Lær mer om hvordan du kan trene fartslek om morgenen.

Hvem kan trene fartslek om morgenen

Alle med et noenlunde treningsgrunnlag kan trene fartslek om morgenen. Har du innarbeidet en rutine for å trene løping morgenen, vil det selvfølgelig være en fordel, men kommer du deg opp for å trene om morgenen, skal fartslek ikke være hardere enn at de aller fleste klarer å gjennomføre denne type trening.

Hvorfor trene fartslek om morgenen

Å trene fartslek om morgenen kan være en smart måte å komme i gang med trening med høyere intensitet. Du løper med høyere intensitet i perioder, men ikke høyere enn moderat intensitet. Hovedvekten av treningen skal være med lav intensitet. Fartslek skal ikke være hardere enn at du har full kontroll på intensiteten, og skal ha mer å gi når du er ferdig med treningsøkta.

Hvordan trene fartslek om morgenen

Fartslek kan være trening med lav til moderat intensitet, der du legger inn faste eller tilfeldige fartsøkninger over en tidsperiode eller et visst antall kilometer. Hvis du eksempelvis gjennomfører en 5 km lang løpetur, kan du legge inn 5 fartsøkninger som varer i 30-60 sekunder. Disse fartsøkningene kan bli gjennomført progressivt med en intensitet som går fra lav til moderat intensitet. Ønsker du en friere form for fartslek, legger du inn fartsøkninger når du føler for det. Hvor mange og hvor lange fartsøkningene er, er mindre viktig.

Relaterte artikler:

Hvorfor trene fartslek

Fartslek for halvmaraton