Hvor ofte bør man trene i uken
Hvor ofte bør man trene i uken
3. desember 2018
Hvor fort merker man effekten av trening
Hvor fort merker man effekten av trening
4. desember 2018

Fartslek med varierende intensitet

Fartslek med varierende intensitet

Stock.adobe.com

Fartslek med varierende intensitet

Fartslek med varierende intensitet. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med fartslek med 500 meter fartsøkninger.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å øke aerob kapasitet og gjennomføre fartstrening på en mer skånsom måte.

Trene fartslek

Fartslek er en effektiv, enkel og morsom form for fartstrening som kan gjøre det enklere for nybegynnere å komme i gang med andre former for løpetrening med høyere intensitet. Fartslek kan være å veksle mellom løping med lav og moderat intensitet, over korte eller lengre distanser. Hvor ofte du veksler mellom å variere tempo, og hvor lenge, kan være tilfeldig, ved at du kan la ditt formnivå eller dagsform bestemme hvor ofte du legger inn fartsøkninger, og hvor lenge disse varer. Fartsleken kan også være mer strukturert, ved at du på forhånd definerer lengden eller tiden på fartsøkningene, og den rolige løpingen mellom hvert intervall.

Gjennomføring av fartslek

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

Jeg følte tidlig at jeg hadde mye å gå på denne treningsøkta. Det lønte seg å droppe langturen dagen før, der jeg løp 16-18 km kortere enn det som var planlagt. Jeg greide å løpe alle fartsøkningene med høy intensitet, med full kontroll gjennom hele treningsøkta. Morgendagens treningsøkt blir en ei mil med svært lav intensitet, for å restituere etter denne treningsøkta.

Relaterte artikler:

Fartslek for nybegynnere

Fartslek med moderat intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *