Trening med høy intensitet om morgenen
Trening med høy intensitet om morgenen
20. november 2018
Hard trening om morgenen
Hard trening om morgenen
21. november 2018

Fartslek med moderat intensitet

Fartslek med moderat intensitet

Stock.adobe.com

Fartslek med moderat intensitet

Fartslek med moderat intensitet. Treningsøkta gjennomførte jeg med strukturert fartslek med moderat intensitet.

Trene fartslek

Fartslek kan være er en effektiv, enkel og morsom form for fartstrening som kan gjøre det enklere for nybegynnere å komme i gang med andre former for løpetrening med høyere intensitet. Fartslek kan være å veksle mellom løping med lav og moderat intensitet, over korte eller lengre distanser. Hvor ofte du veksler mellom å variere tempo, og hvor lenge, kan være tilfeldig, ved at du kan la ditt formnivå eller dagsform bestemme hvor ofte du legger inn fartsøkninger, og hvor lenge disse varer. Fartsleken kan også være mer strukturert, ved at du på forhånd definerer lengden eller tiden på fartsøkningene, og den rolige løpingen mellom hvert intervall.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre strukturert fartslek med moderat intensitet for å øke aerob kapasitet og hurtighet.

Gjennomføring av fartslek

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • 2 km oppvarming
  • 4×500 meter fartsøkninger med 500 meter jogg mellom hver fartsøkning
  • Jogget ned i 2 km avslutningsvis

Treningsøkta ble gjennomført med full kontroll. Intensiteten var ikke høyere enn at jeg kunne gjennomføre fartsøkningene progressivt raskere. Dette vil være trening som jeg kommer til å gjennomføre ukentlig gjennom hele vinteren.

Relaterte artikler:

Intervalltrening med moderat til hard intensitet

Hvordan trene med moderat intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *