Hvordan trene til maraton
Hvordan trene til maraton
25. mai 2018
Hard intervalltrening på bane
Hard intervalltrening på bane
2. juni 2018
Fartslek med lange fartsøkninger

Stock.adobe.com

Fartslek med lange fartsøkninger

Fartslek med lange fartsøkninger. Denne treningsøkta ble gjennomført med strukturert fartslek med moderat til hard intensitet.

Fartslek er effektiv trening, og en enkel og morsom form for fartstrening som kan gjøre det enklere for deg som nybegynner å komme i gang med andre former for intervalltrening. Fartslek innebærer å veksle mellom løping med lav og hard intensitet, over korte eller lengre distanser.

Hvor ofte du veksler mellom å variere tempo, og hvor lenge, kan være tilfeldig, ved at du kan la ditt formnivå eller dagsform bestemme hvor ofte du legger inn fartsøkninger, og hvor lenge disse varer.

Fartsleken kan også være mer strukturert, ved at du på forhånd definerer lengden eller tiden på fartsøkningene, og den rolige løpingen mellom hvert intervall.

Målet med fartslek denne treningsøkta

Målet med denne treningsøkta var å trene strukturert fartslek med lange intervaller, der jeg skulle veksle mellom fartsøkninger med moderat til hard intensitet, og rolig løping mellom hvert av fartsøkningene.

Gjennomføring av treningsøkta

Fartsleken ble gjennomført som følgende:

  • 3 km rolig løping
  • 5×1 km fartsøkninger med moderat til hard intensitet
  • 1 km rolig løping mellom hver av fartsøkningene
  • 2 km der jeg jogget ned

Fartslek skal ikke være løpetrening der du tar deg helt ut, og det gjorde jeg heller ikke, selv om den siste fartsøkningen gikk på terskel. Det var heller varmen som gjorde denne treningsøkta litt mer krevende.

Fartslek med lange fartsøkninger

Jeg har gjennomført ukentlige treningsøkter med fartslek, og har tro på at denne formen for løpetrening kan være effektiv, både fysisk og mentalt. I og med at fartslek ikke er en alt for hard treningsform, er dette en motiverende form for løpetrening, samtidig som du får trent opp din aerobe kapasitet og styrke.

Relaterte artikler:

Fartslek for nybegynnere

Tren fartslek og kom i form med løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *