Rolig løping i 5 km
Rolig løping i 5 km
27. november 2018
Restitusjonstrening når du trener mye
Restitusjonstrening når du trener mye
27. november 2018

Fartslek med 20×500 meter fartsøkninger

Fartslek med 20×500 meter fartsøkninger. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med fartsøkninger med vekslende intensitet.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å trene opp på en mer skånsom måte, der jeg gjennomførte rolig jogg mellom hver fartsøkning. Målet var videre å øke aerob kapasitet og evnen til å løpe i et raskere tempo over et lenger tidsrom.

Strukturert fartslek

Jeg liker best å gjennomføre strukturert fartslek, der antall og lengde på fartsøkninger er bestemt på forhånd. Det er mer forutsigbart og lettere å forholde seg til når man er ute og trener. Andre igjen vil mene at ustrukturert fartslek er det beste, der du legger inn fartsøkninger etter følelse og dagsform.

Gjennomføring av fartslek

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

Selv om fartsøkningene ble gjennomført med relativt høy intensitet, var fartsleken kontrollert, fordi hver fartsøkning ble etterfulgt av 500 meter med rolig jogging. I slike treningsøkter kan du holde på lenge, fordi du hele tiden får tid til å hente deg inn igjen. Dette er effektiv trening for å bli raskere og øke aerob utholdenhet.

Relaterte artikler:

Fartslek med lange fartsøkninger

Fartslek for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *