Fartslek for 5 km

0
95
Fartslek for 5 km

Lær mer om hvordan du kan trene fartslek for 5 km for å øke aerob kapasitet og bli en raskere løper på distansen.

Hva er fartslek

Fartslek kan være en effektiv, enkel og morsom form for fartstrening som kan gjøre det enklere for nybegynnere å komme i gang med andre former for løpetrening med høyere intensitet. Fartslek kan være å veksle mellom løping med lav og moderat intensitet, over korte eller lengre distanser. Hvor ofte du veksler mellom å variere tempo, og hvor lenge, kan være tilfeldig, ved at du kan la ditt formnivå eller dagsform bestemme hvor ofte du legger inn fartsøkninger, og hvor lenge disse varer. Fartsleken kan også være mer strukturert, ved at du på forhånd definerer lengden eller tiden på fartsøkningene, og den rolige løpingen mellom hvert intervall.

Intensitet på fartslek for 5 km

Fartslek bør ikke være trening med for hard intensitet. Intensiteten bør veksle mellom lav og moderat. I perioder av fartsleken når du øker intensiteten, bør du gjøre dette progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis. Mellom hver fartsøkning skal det være rolig løping eller jogging, om ønskelig.

Trene fartslek for 5 km

Skal du løpe 5 km for første gang, og har som mål å fullføre distansen, kan ustrukturert fartslek være effektiv trening for deg for å trene opp tempo før løpet. Er målet ditt å løpe 5 km på tid kan du trene mer strukturert, ved at du legger inn et bestemt antall fartsøkninger i varierende lengde. Fartslek for 5 km er noe du gjennomføre ukentlig eller som lettere fartstrening i uker der du skal ta det litt roligere med tanke på trening med høyere intensitet.

Fartslek for 5 km

Veksle mellom å trene kortere og litt lenger fartsøkninger, når du trener fartslek for 5 km. Du kan også veksle mellom å ha korte og lengre fartsøkninger i samme treningsøkt. Dette kan være effektiv trening for å takle temposkifte underveis i løpet. Fartslek skal ikke være for hard trening, så vær bevisst på å holde intensiteten moderat. Den harde treningen kan du spare til intervalltrening og tempotrening.

Relaterte artikler:

Fartslek for 10 km

Fartslek for nybegynnere