Fartslek for 10 km

0
97
Fartslek for 10 km

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre lettere fartstrening med fartslek for 10 km, for å trene opp evnen til å takle temposkiftninger underveis i løpet.

Hva er fartslek

Å trene fartslek kan være motiverende og på samme tid effektiv trening om vinteren. Intensiteten på fartslek skal ikke være for hard, men ligge rundt moderat, og du kan velge mellom trene strukturert og ustrukturert fartslek. Når du trener ustrukturert fartslek, trener du etter følelse, og bestemmer lengde og intensitet på fartslek etter dagsform. Når du gjennomfører fartstrening du hele tiden har full kontroll på, vil det være mer motiverende og lystbetont å gjennomføre denne type trening, og det øker sannsynligheten for at du gjennomfører fartstrening om vinteren. Effekten er likevel god, ved at du øker aerob kapasitet og vedlikeholder farten din gjennom hele vinteren.

Hvordan trene fartslek for 10 km

Når du skal trene fartslek for 10 km, bør du på forhånd ha klart for deg hva som er hensikten din med denne type fartstrening. Er formålet å trene lett fartstrening en uke du tar det litt roligere med tanke på trening med høyere intensitet, kan du gjennomføre ustrukturert fartslek. Denne formen for fartstrening kan du også gjennomføre i tillegg til annen trening med moderat til høy intensitet du gjennomfører for 10 km. Fartslek for 10 km kan være strukturert i perioder der fartslek er alternativet fremfor hardere løpetrening, eksempelvis i perioder der du gjennomfører basistrening.

Relaterte artikler:

Fartslek om morgenen

Fartslek for å øke aerob utholdenhet